مروری نظام مند بر هراس اجتماعی در کودکان دارای ویژگی بدبینی

زهرا خادمی آستانه1

چکیده :
هدف از پژوهش حاضر مروری نظام مند بر هراس اجتماعی در کودکان دارای ویژگی بدبینی است.روش پژوهش توصیفی و از نظر ماهیت کاربردی می باشد.یافته ها نشان دادند که کودکان بدبین به علت بدبینی نسبت به دیگران و ترس از مورد ارزیابی منفی قرار گرفتن دچار اضطراب اجتماعی شدیدی هستند و به بودن در میان جمع و اجتماع تمایلی ندارند و هم چنین کودکان مبتلا به اضطراب اجتماعی از بدبینی بسیار شدیدی رنج می برند و از سلامت روانی پایین¬تری در مقایسه با کودکان عادی برخوردار هستند و از قدرت رهبری بسیار پایینی برخوردار هستند، بدین ترتیب هم از بودن در گروه و هم بر عهده گرفتن رهبری گروه ترس شدیدی دارند و این امر منجر به افسردگی آنان می گردد و این کودکان هرگز به پیشرفت فکر نمی¬کنند. بدبینی در کودکانی که دچار اختلال هراس و اضطراب اجتماعی هستند باعث می شود که همیشه از اینکه چگونه در نظر دیگران هستند؟احساس نگرانی کنند، کودکان دچار هراس و اضطراب اجتماعی به علت بدبینی در موقعیت و مکان¬های اجتماعی بیش از حد بر روی اتفاق های منفی تمرکز می کنند و به طرز برخورد دیگران با خودشان بیش از حد توجه می کنند و از برقراری روابط صمیمی با دیگران پرهیز می¬کنند.نتایج حاکی از این بود که احساس ناراحتی ناشی از اضطراب اجتماعی، اغلب منجر به اجتناب از دامنه ی وسیعی از تعاملات اجتماعی می گردد.اضطراب اجتماعی، یک اختلال بسیار ناتوان کننده است که میتواند بسیاری از جنبه های زندگی فرد را مختل کند. اضطراب اجتماعی میتواند از نوع خاص باشد یعنی فقط برخی موقعیت های اجتماعی را شامل شود و یا هراس اجتماعی میتواند از نوع هراس فراگیر باشد که عموماً شامل نگرانی شدید و پایدار است که فرد از قضاوت دیگران در مورد ظاهر یا رفتار در حضور دیگران دارد.
کلمات کلیدی : هراس اجتماعی،کودکان،بدبینی


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : آسیب‌شناسی روانی کودکان و نوجوانان
محل انتشار : دومین همایش ملی روان‌شناسی بالینی کودک و نوجوان
آدرس وب سایت کنفرانس : cpcauma2.ir
ارسال کننده : زهرا اصغری آدر
کد IOI مقاله : XEBH-HDABC
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XEBH-HDABC

مقالات مشابه
  1. (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
  2. بررسی عوامل موثر بر ایجاد حس دلبستگی در کودکان بی¬سرپرست نسبت به محل سکونتشان
  3. بررسی و تحلیل برنامه های شهر دوستدار کودک با استفاده از مدل swot (نمونه مورد مطالعه:منطقه 6 تهران)
  4. پایداری در فضاهای سبز شهری؛ با تاکید بر اقشار آسیب پذیر اجتماع
  5. اصول طراحی محوطه مهدکودک براساس ارتقاء خلاقیت کودکان
  6. اثر روانشناسی محیطی بر کودکان(خانه،شهر،طبیعت)
  7. بررسی عوامل افزایش حس تعلق به مکان در مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست
  8. بررسی عوامل موثر بر ارتقای کیفیت محیطی شهر کتاب تهران- ایران
  9. روانشناسی محیطی و بررسی تاثیر بازی بر آموزش و یادگیری کودکان
  10. طراحی فضای بازی با توجه به مبانی بازی کودکان
  11. بررسی تطبیقی قوانین طلاق در نظام حقوقی کشورهای ایران،سوئد ومالزی
  12. اثر بخشی بازی درمانگری کوتاه مدت ساختاری بر کاهش رفتارهای مقابله ای نافرمانی کودکان پیش دبستانی
  13. (ارزیابی برنامه های آموزشی مسئولیت پذیری دانش آموزان
  14. بررسی میزان تاب اوری،استقلال طلبی وابهام در کودکان وبزرگسالان بیش فعال درشهرستان گنبد کاووس
  15. نماز کامل ترین پاسخ به عالی ترین نیاز انسان است
سایر مقالات محل انتشار
  1. اثر بازی درمانی بر اضطراب و فوبی اجتماعی کودکان
  2. بررسی علل و عوامل مؤثر بر بروز اختلالات خوردن (بی‌اشتهایی و پرخوری عصبی) نوجوانان: با تاکید بر مداخلات روان‌شناختی مبتنی بر درمان‌های نوین
  3. بررسی نقش الگوهای ارتباطی خانواده و خودتنظیمی هیجانی در پیش بینی تاب آوری دانش آموزان
  4. نقش شبکه‌های اجتماعی در سازگاری خانوادگی دانش آموزان
  5. نقش جهت‌گیری مذهبی و شادکامی در پیش بینی سلامت‌روان دانش‌آموزان
  6. پیش بینی گرایش به رفتارهای پرخطر در نوجوانان براساس الگوهای ارتباطی خانواده و خودتنظیم گری
  7. تاثير كرونا بر سلامت روان كودكان يك مطالعه مروري
  8. نقش هنر درماني در سازگاري اجتماعي ,تحصيلي و هيجاني كودكان داراي اختلال يادگيري يک مطالعه مروری
  9. اختلال بدریخت انگاری بدن، احساس تنهایی و تروماهای دوران کودکی در نوجوانان
  10. تأثیر سبک های فرزندپروری والدین بر پرخاشگری کودکان: مطالعه مروری
  11. میانجی‌گری راهبردهای یادگیری خودتنظیمی در رابطه‌ بین اهداف پیشرفت و اضطراب امتحان
  12. مروری بر روش های بازی درمانی و دارودرمانی بربهبود عملکرد کودکان بیش فعال در پژوهش های آزمایشی داخلی
  13. اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر سرمایه روانشناختی مادران کودکان با اختلال طیف اوتیسم
  14. مروری بر نقش آموزش مهارت های تنظیم تکالیف در کاهش علائم تکانشگری کودکان با اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی
  15. رابطه بین سبک های تفکر با خودکارآمدی در تصمیم گیری شغلی