تأثیر سازگاری اجتماعی بر کاهش اضطراب در نوجوانان در طی درگیری با ویروس کرونا

صابر شریفی1 رضا سرافراشته2 فریده جعفربیگی3

چکیده :
این مطالعه با هدف بررسی تأثیر سازگاری اجتماعی بر کاهش اضطراب در نوجوانان در طی درگیری با ویروس کرونا انجام شد. این مطالعه بصورت توصیفی-همبستگی انجام شد. در این مطالعه 384 نفر از نوجوانان 18-14 ساله با کمک پرسش¬نامه¬های استاندارد مورد مطالعه قرار گرفتند. برای بررسی سازگاری اجتماعی و اضطراب به ترتیب از پرسش¬نامه¬های استاندارد سینها و سینگ و بک استفاده شد. برای بررسی تأثیر متغیرها از رگرسیون کمک گرفته شد. نتایج این مطالعه نشان داد که متغیرهای سازگاری اجتماعی شامل سازگاری اجتماعی، سازگاری آموزشی و سازگاری عاطفی بترتیب 40/41 درصد، 10/32 درصد و 60/39 درصد از اضطراب را طی دوران کرونا در نوجوانان مورد مطالعه کاهش دادند. در مجموع، این نتایج نشان می¬دهد که سازگاری اجتماعی می¬تواند باعث کاهش قابل توجه اضطراب در نوجوانان در طی دوران کرونا شود. پیشنهاد می¬شود که والدین و معلمین و سیستم¬های مسئول تلاش قابل توجهی را برای بهبود دادن سازگاری اجتماعی در نوجوانان و دانش آموزان انجام دهند تا بتوانند اضطراب را کاهش دهند.
کلمات کلیدی : سازگاری اجتماعی، اضطراب، نوجوانان، کووید 19


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : پیامدهای عصب-روان‌شناختی بیماری کووید – ۱۹
محل انتشار : اولین کنگره ملی مطالعات علوم اعصاب و روان‌شناسی
آدرس وب سایت کنفرانس : cnps.ir
ارسال کننده : حمیدرضا مهدی آبادی
کد IOI مقاله : XEEG-HGZBK
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XEEG-HGZBK

مقالات مشابه
  1. (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
  2. نقش میانجیگری رفتارهای وابسته به سلامت در رابطه بین عوامل روانی-اجتماعی و سرطان معده در استان البرز
  3. اثربخشی آموزش الگوی ارتباط عاطفی پایدار بین معلم و دانش‌آموزان بر سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان دختر پایه دوم دوره متوسطه دوم
  4. بررسی میزان تاب اوری،استقلال طلبی وابهام در کودکان وبزرگسالان بیش فعال درشهرستان گنبد کاووس
  5. نقش آموزش كنترل خشم در مقاوم سازي دانش آموزان در برابر اعتياد و سوء مصرف مواد
  6. سلامت روانی و ورزش در طول عمر
  7. رابطه هوش هیجانی و سازگاری اجتماعی با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد صفاشهر
  8. بررسی پژوهشی میزان سنجش اثربخشی تحليلی رفتار متقابل با درمان شناختی در بهبود علائم مرضي شكست عاطفي دانشجويان
  9. بررسی رابطه هوش هیجانی، سبک زندگی و سازگاری اجتماعی در دانشجویان
  10. بررسی اثر بخشی ریلکسیشن به شیوه پیشرونده بر روی کاهش علائم جسمانی اضطراب خانم هایی که دچار بارداری ناخواسته شده اند
  11. اثر بخشي آموزش مهارتهاي ارتباطي بر خودكارآمدي نوجوانان
  12. بررسی خودکارآمدی، تاب آوری، ترس از ارزیابی منفی، تمرکز و شرایط محیطی نوجوانان تیزهوش و عادی در دبیرستان های شهر رشت
  13. Disabled teenagers and depression demonstration among their family members
  14. بررسی نیمرخ شخصیتی و آسیب شناسی شخصیتی پرستاران بیمارستان-های تهران
  15. بازتاب اعتقادات مذهبی و عملکرد های دینی در افزایش سلامت روان
سایر مقالات محل انتشار
  1. تاثیر آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی بر کنترل تحصیلی آگاهانه دانش آموزان
  2. اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر کاهش تعارض زناشویی و افزایش صمیمیت جنسی در میان زوجین آسیب دیده از روابط فرا زناشویی در دوران کرونا.
  3. نورو سایکولوژی پارکینسون
  4. بررسی نقش اضطراب کرونا و استرس ادراک شده براساس تحمل ابهام و بهزیستی روان شناختی بهبود یافتگان کووید 19
  5. مقایسه کیفیت زندگی، ذهن آگاهی و حمایت اجتماعی در کودکان با و بدون ابتلاء به صرع
  6. نقش انعطاف پذیری شناختی و سبک های دلبستگی در پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان
  7. مقایسه بین همبودی نقایص شناختی معتادان در جستجوی درمان و معتادان ‏غیردرمانخواه
  8. بررسی میزان فراوانی خود جرحی در دانشجویان دارای نشانه‌های اختلال خشم متناوب
  9. مروری بر توجه بصری در اختلال طیف اتیسم
  10. بررسی کارکرد توجه پایدار و حافظه کاری نوجوانان بهبود یافته کووید19 حاد و عادی
  11. بررسی اثربخشی روش درمانی شناختی و رفتاری بر بهبود مهارت های گفتاری و شناختی در کودکان اتیستیک
  12. نقش حساسیت اضطرابی و دشواری در تنظیم هیجان با وسواس فکری- عملی در دوران همه‌گیری کووید-۱۹
  13. استفاده ی همزمان از داروی کلونیدین و هالوپریدول میتواند باعث کاهش قابل توجه پرخاشگری بیماران اسکیزوفرنی شود.
  14. نقش پیشرفت علوم اعصاب شناختی در درمان اختلالات خلقی
  15. مقایسه عملکردهای توجهی در دانش آموزان دختر و پسر