تحلیل ارتباط بین استفاده از شبکه های اجتماعی و مشکلات روانی مانند اضطراب و افسردگی

فاطمه رئوفی1

چکیده :
استفاده از شبکه‌های اجتماعی به عنوان یکی از ابزارهای ارتباطی مدرن، به طور چشمگیری بر روانشناسی کاربران تأثیر می‌گذارد. در دنیایی که افراد به دنبال تأیید و محبوبیت آنلاین هستند، مقایسه مداوم خود با دیگران می‌تواند منجر به احساس ناکافی بودن و کاهش اعتماد به نفس شود. این احساسات منفی به نوبه خود، بروز اضطراب و افسردگی را تسریع می‌کند. کاربران ممکن است به دلیل نظرات منفی یا عدم تعامل کافی، دچار استرس‌های روانی شوند که این وضعیت می‌تواند به یک چرخه معیوب منجر گردد و سلامت روانی آنان را تحت تأثیر قرار دهد. از سوی دیگر، در حالی که شبکه‌های اجتماعی می‌توانند به عنوان ابزاری برای برقراری ارتباط و حمایت اجتماعی عمل کنند، اما استفاده نامناسب از آن‌ها می‌تواند عواقب منفی به همراه داشته باشد. محتوای منفی، شایعات و اخبار نادرست در فضای مجازی می‌تواند احساس ناامنی و تنهایی را در افراد افزایش دهد. به این ترتیب، تعادل بین استفاده مثبت و منفی از این پلتفرم‌ها ضروری است تا از بروز مشکلات روانی جلوگیری شود. درک این ارتباطات پیچیده می‌تواند به ما کمک کند تا در راستای بهبود سلامت روانی خود و دیگران گام برداریم.
کلمات کلیدی : شبکه‌های اجتماعی ابزارهای ارتباطی مدرن روانشناسی کاربران


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : علوم انسانی
محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی نوآوری، رشد و توسعه در حوزه مدیریت، حسابداری و علوم انسانی
آدرس وب سایت کنفرانس : icimah.com
کد IOI مقاله : AZCC-AZEHBG
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/AZCC-AZEHBG

مقالات مشابه
  1. نقش شبکه های اجتماعی در پیشگیری از جرم
  2. تاثیر فضای مجازی در شکل گیری انقلابها به عنوان یک پدیده مجرمانه علیه دولت
  3. شبکه‌های اجتماعی، وصل‌کننده یا فصل‌کننده خانواده و روابط زناشوئی
  4. بازنمایی آسیب های شبکه اجتماعی تلفن همراهبرای دانشجویان: یک مطالعه کیفی
  5. ژئوپولیتیک ارتباطات در رسانه های نوین و نقش آن در امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران
  6. تاثیر توسعه شبکه های اجتماعی بر مسائل ژئوپولیتیک جمهوری اسلامی ایران
  7. بررسی نقش شبکه های مجازی برمولفه های هویت فرهنگی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه
  8. A Survey on Distributed Web Crawler Assignment Techniques
  9. بررسی عوامل مرتبط در موفقیت بازاریابی به واسطه ی تبادل دانش ضمنی بین واحد فروش و بازاریابی در شرکت های بیمه خصوصی در تهران
  10. ژئوپولیتیک ارتباطات در رسانه های نوین و نقش آن در امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران
  11. اولویت‌بندی ابعاد شبکه‌های اجتماعی منطبق بر مدیریت دانش، بر سازمان‌های اداری موردپژوهش مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن
  12. بررسی تاثیرات منفی شبکه های اجتماعی
  13. شناسایی عوامل موثر بر دوام شبکه های اجتماعی
  14. مکانیزم‌هایی برای مدیریت و استنتاج اعتماد در شبکه‌های اجتماعی
  15. استنتاج اعتماد در شبکه های اجتماعی با استفاده از بهینه سازی الگوریتم ژنتیک
سایر مقالات ارائه دهنده
  1. تأثیر تغییرات اقلیمی بر ساختار خانواده و روابط اجتماعی
  2. بهبود کنترل دست رباتیک به کمک کنترل کننده تطبیقی فازی PI با استفاده از طبقه بندی سیگنال¬هایEMG
  3. تحلیل روشهای درمانی جدید مانند درمان آنلاین و کاربرد اپلیکیشن ها در روان درمانی
  4. تحلیل ارتباط بین استفاده از شبکه های اجتماعی و مشکلات روانی مانند اضطراب و افسردگی
  5. طراحی و ساخت دستگاه‌های درمانی برای فیزیوتراپی مبتنی بر واقعیت مجازی
  6. Comparison of psychological and cognitive functions of Long-COVID syndrome: Patients with history of hospitalized and non-hospitalized
  7. Utilizing Remote Sensing Technology for Precision Agriculture: Enhancing Efficiency and Productivity
  8. مطالعه و بررسی مد سبز و پوشاک دوستار محیط زیست
  9. چگونگی تاثیرات تبادلات فرهنگی و تجاری بر مد و پوشاک ایران.
  10. بررسی تاثیر طراحی پایدار بر بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان ها
  11. Examining the challenges and optimization techniques for implementing machine learning algorithms in distributed environments, with a focus on enhancing efficiency and reducing processing time
  12. Future trends in e-learning for STEM education: opportunities and challenges
  13. ارتقاء عملکرد سیستم‌های کنترل خودروهای هوشمند
  14. بررسی چگونگی استفاده از عناصر هنری در طراحی ساختمان‌ها و فضاهای معاصر
  15. The Legal Framework of Refugee Protection under International Law
سایر مقالات محل انتشار
  1. لزوم انطباق سیاست‌گذاری‌های موسیقی با تحولات دیجیتال
  2. بررسی جایگاه لایت موتیف در موسیقی فیلم و تاثیر آن بر مخاطب
  3. ارزیابی و بهبود عملکرد فعلی استراتژی بازاریابی و اعمال تغییرات مناسب بر اساس بازخورد مشتریان
  4. حکمرانی منابع انسانی
  5. تأثیر عشق برند بر وفاداری با نقش میانجی عزت‌نفس و هویت اجتماعی
  6. بررسی وضعیت ابعاد شایستگی مدیران و ارائه مدلی برای توسعه آن در سازمانهای دولتی: مطالعه موردی
  7. The theoretical analysis of the mystics about the meaning of reality and reality perception
  8. توسعه مهارت‌های تیمی و ارتباطات بین‌افراد در سازمان‌های بازرگانی
  9. مروری بر تأثیر جمع‌سپاری در بهبود مدیریت شهرهای هوشمند
  10. اثربخشی آموزش روانشناسی مثبت¬نگر بر خوش¬بینی تحصیلی
  11. ارتباط بین عوامل عاطفی و مذهبی با اشتیاق تحصیلی دختران دوره متوسطه دوم شهر بوشهر
  12. استفاده از فناوری اطلاعات در بهبود فرآیندهای مدیریت منابع انسانی
  13. Examining the Impact of Social Media on Political and Social Developments
  14. The impact of social media on mental health
  15. ارتقا جایگاه مدیریت مالی در سازمان ها از طریق آموزش و توسعه