جستجو
بررسی رابطه باورهای فراشناخت و خودکارآمدی با هراس اجتماعی دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه منطقه 2 تهران
زینب شاهسون1 فرشته افکاری2
چکیده :
هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه باورهای فراشناخت و خودکارآمدی با هراس اجتماعی بود. این پژوهش از نظر روش گردآوری داده ها «توصیفی» از نظرنوع «همبستگی» و از نظر هدف «کاربردی» است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه منطقه 2 تهران بود که تعداد آنها طبق آخرین آمار ماخوذه برابر با 785 نفر می باشد. به منظور تعیین حجم نمونه نیز با استفاده از روش تصادفی ساده و جدول کرجسی و مورگان نمونه ای برابر با 260 نفر انتخاب گردید. روش گردآوری داده¬ها شامل: کتابخانه ای و میدانی بوده است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه باورهای فراشناخت (MCQ-A)، پرسشنامه استاندارد سنجش خودکارآمدی عمومی شرز و همکاران (1982) و پرسشنامه هراس اجتماعی کانور (SPI) (2000)استفاده ش. تجزیه و تحلیل داده ها به دو روش توصیفی و استنباطی می باشد که از طریق نرم افزار SPSS21 انجام شد. در این پژوهش از آمار توصیفی برای محاسبه میانگین و انحراف معیار متغیرهای پژوهش و نشان دادن فراوانی و نمودار های مربوط به آن و از آمار استنباطی به منظور بررسی فرضیه های پژوهش با رعایت پیش فرض های مربوطه شامل آمون همبستگی پیرسون به منظور بررسی ارتباط بین متغیرها و آزمون رگرسیون چند متغیره به منظور پیش بینی متغیر وابسته استفاده شد. نتایج نشان داد که بین باورهای فراشناخت با مولفه های هراس اجتماعی (ترس، اجتناب، ناراحتی فیزیولوژیک) دانش آموزان رابطه وجود دارد. هر چقدر باورهای فراشناخت در آزمودنی ها بالاتر باشد، از هراس اجتماعی پایین تری برخوردار خواهند بود و بین خودکارآمدی با مولفه های هراس اجتماعی (ترس، اجتناب، ناراحتی فیزیولوژیک) دانش آموزان رابطه وجود دارد. هر چقدر خودکارآمدی در آزمودنی ها بالاتر باشد، از هراس اجتماعی پایین تری برخوردار خواهند بود و همچنین متغیرهای باورهای فراشناخت و خودکارامدی در مدل رگرسیون باقی می مانند و باورهای فراشناخت و خودکارامدی در پیش بینی هراس اجتماعی دانش آموزان مؤثر است. که از این بین متغیر باورهای فراشناخت با توجه به بزرگتر بودن مقدار Beta سهم بیشتری در پیش بینی هراس اجتماعی دانش آموزان دارد.
کلمات کلیدی : باورهای فراشناخت ، خودکارآمدی ، هراس اجتماعی ، دانش آموزان دوره دوم متوسطه
زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : روانشناسی
محل انتشار : اولین کنفرانس روانشناسی، مشاوره و علوم رفتاری
آدرس وب سایت کنفرانس : iscps.ir
ارسال کننده : اکرم سهرابی
کد IOI مقاله : XBDK-DFDZG
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XBDK-DFDZG
مقالات مشابه
- بام سبز ، معماری پایداری ، و مصالح سبز وکاربرد آن در جهت کاهش مصرف انرژی
- Analysis And Design Of Active CMOS Mixer With Low IM2 & IM3
- تحلیل بافت های فرسوده شهری در راستای احیا و پیشگیری از فرسودگی (مطالعه موردی: محله درب نو گرگان)
- یهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان(پنجره دوحداره)
- بررسی تأثیر حالات نفسانی کاربر بر انتخاب رنگ در فضای داخلی مسکونی
- بررسی عناصر کالبدی در باغ های تخت ایران ؛ مطالعه موردی باغ تخت قصر قجر و باغ شازده ماهان کرمان
- ارزیابی آسایش حرارتی اقلیمی براساس شاخص های ماهانی و اوانز و زیست اقلیمی جهت دستیابی به معماری پایدار نمونه مورد مطالعه : شهر همدان
- معماري همساز با اقلیم با تاکید بر مجتمع هاي مسکونی
- (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
- نگاهی به معماری بومی در اقلیم گرم و مرطوب (سواحل جنوبی ایران)
- تحلیل و ارزیابی شاخص های پویایی در فضاهای شهری
- سیستم ساختمانی ترونکو، روشی نوین در معماری پایدار
- A Study on Sediment Settling Pattern in the Reservoir of Shahid Rajaie Dam by Using Observed Data & Empirical Methods
- علل بروز تخلفات مهندسی ساختمان در شهر ایلام
- Investigation of the Seismic Behavior of the Coupled Shear Walls
سایر مقالات ارائه دهنده
- اثربخشی آموزش مهارت¬های تاب¬آوری در عملکرد خانواده و رضايت زناشويي زوجین داراي تعارضات زناشويي شهرستان کرج
- رابطه میزان استفاده از شبکه¬های اجتماعی با تمایزیافتگی خود در دانشجویان تحصیلات تکمیلی
- اثربخشی آموزش هوش معنوی بر افزایش بهزیستی روانشناختی و خود کنترلی دانش آموزان دختر شهر تهران
- بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهزیستی روانشناختی افراد معتاد
- تاثیر یادگیری سیار بر مشارکت و روابط بین فردی دانش آموزان
- بررسی رابطه باورهای فراشناخت و خودکارآمدی با هراس اجتماعی دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه منطقه 2 تهران
سایر مقالات محل انتشار
- بررسی تاثیر میزان هوش بر بلوغ عاطفی با منطق فازی
- بررسی باورهای انگیزشی و راهبردهای شناختی بر عملکرد تحصیلی با منطق فازی
- وابستگی دانش آموزان به تلفن همراه (آسیب ها و راهکارها)
- تاثیر اینترنت بر ارزشهای خانواده با منطق فازی
- برسی رابطه ویژگیهای شخصیتی و اهداف پیشرفت با اضطراب امتحان با منطق فازی
- بررسي تاثیر شادکامی دانش آموزان دختر بر پیشرفت تحصیلی آنان(مطالعه موردی دانش آموزان دوره دوم متوسطه زاهدان)
- مقایسه طرحواره رهاشدگی،بدبینی و محرومیت هیجانی در بین افراد متاهل دارای تعهد زناشویی و عدم تعهد زناشویی
- رابطه عزت نفس سازمانی با تعهد سازمانی در معلمان مقطع ابتدایی شهرستان درمیان
- رابطه بین هوش اخلاقی و عزت نفس سازمانی با تعهد سازمانی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان درمیان
- پیش بینی بهزیستی روانشناختی کودکان طلاق بر اساس ویژگیهای شخصیتی مادران کودکان طلاق تحت پوشش کمیته امداد
- بررسی و مقایسه ویژگیهای شخصیتی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه2، با کاربری بالا، پایین و متوسط شبکههای مجازی اجتماعی
- اثربخشی بازی درمانی بر مشکلات رفتاری و کارکردهای اجرایی دانش آموزان دوره ابتدایی دارای علایم نقص توجه/ بیش فعالی
- اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر کاهش فرسودگی تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر شیراز
- بررسی اثر بخشی رویکرد یکپارچه نگر بر کاهش گرایش به مواد مخدر درمردان متاهل معتاد پس از ترك مواد مخدر
- مقایسه ی حوزۀ طرد و بریدگی طرح واره های ناسازگار اولیه در متولدین سه دهه ی 50،60 و 70