مقایسه اضطراب امتحان و سرسختی روان شناختی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری

فرزین باقری شیخانگفشه1 رضا شباهنگ2 افسانه کرمی3 نسرین ملکوتی اصل4 سید مسعود مهری شال5

چکیده :
هدف پژوهش حاضر مقایسه اضطراب امتحان و سرسختی¬روان¬شناختی در دانش¬آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری است. طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی مقایسه¬ای بود. جامعه آماری پژوهش را دانش¬آموزان مقطع متوسطه اول شهر رشت در سال 1398 تشکیل می¬دادند. نمونه¬ای به حجم 120 (60 دانش¬آموز با ناتوانی یادگیری و 60 دانش¬آموز عادی) به صورت هدفمند انتخاب شد و سپس داده¬ها با استفاده از پرسشنامه¬های اضطراب امتحان (ورن و بنسون، 2004) و سرسختی روان¬شناختی (لانگ و گولت، 2003) جمع¬آوری شدند. داده¬ها با استفاده از روش تحلیل واریانس چند متغیری تحلیل شدند. نتایج به دست آمده نشان می¬دهند، اضطراب امتحان و سرسختی¬روان¬شناختی در دانش¬آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری تفاوت معنی¬داری وجود دارد (01/0>p). بر این اساس مشخص گردید دانش¬آموزان دارای اختلال یادگیری در مقایسه با دانش¬آموزان عادی از میزان اضطراب امتحان بیشتری برخوردار بودند (05/0>p). همچنین، دانش¬آموزان عادی در مقایسه با دانش¬آموزان دارای اختلال یادگیری از سرسختی روان¬شناختی بالاتری برخوردار بودند (01/0>p). با توجه به نتایج به دست آمده می¬توان با اجرای برنامه¬ها و مداخلات، موجب کنترل و کاهش اضطراب امتحان در دانش¬آموزان با اختلالات یادگیری شد. از سویی دیگر، لازم است به ابعاد روان¬شناختی این افراد توجه ویژه¬ای شود تا درآینده بتوانند توانایی¬های خود را نشان دهند.
کلمات کلیدی : اضطراب امتحان، سرسختی روان شناختی، ناتوانی یادگیری، دانش آموزان


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : روانشناسی و کودکان با ناتوانی یادگیری خاص
محل انتشار : همایش بین المللی کودکان استثنایی
آدرس وب سایت کنفرانس : peec-uma.ir
ارسال کننده : فرزین باقری شیخانگفشه
کد IOI مقاله : XBHE-EGEEB
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XBHE-EGEEB

مقالات مشابه
  1. (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
  2. بررسي الگوي رفتاری در محيط مدارس مدرن ( نمونه ي موردی: دبيرستان جهان علوم استان اردبیل )
  3. ضرورت بهره گیری از سیستم مدل سازی اطلاعات ساختمان( BIM ) در آموزش معماری ایران .
  4. توسعه مدل مطلوبیت مدهای حمل‌ونقلی مربوط به هدف‌ سفرهای مختلف
  5. مدرسه امن دخترانه مورد بررسی: (دوره متوسطه خاص دختران)
  6. ارزیابی میزان پایداری هنرستان¬های نوساخت بر اساس روش¬های اجرایی و مصالح به کار رفته در ساختمان
  7. طراحی هتل بیمارستان با رویکرد توریسم درمانی در شهر زاهدان
  8. Designing and development practical model for climate change education
  9. بررسی تاثیر فناوری اطلاعات و امکانات آموزشی و امکانات نوین آموزشی در پیشرفت تحصیلی مدارس ابتدایی دخترانه شهرستان شوش دانیال
  10. بررسی میزان آشنایی معلمان مقطع اول دبیرستان با مؤلفه ارزشیابی و کاربرد آن در تدریس دانش آموزان شهرستان آستانه اشرفیه
  11. تاثیر هوشمند سازی مدارس بر افزایش کیفیت تدریس معلمان و نگرش دانش آموزان به یادگیری
  12. اثربخشی آموزش رویکردشناختی رفتاری بر میزان خودکارامدی و منبع کنترل در دانش آموزان دختر
  13. تأثیر مداخله شناختی – رفتاری بر حافظه‌ی فعال دانش آموزان نارساخوان
  14. تأثیر ویژگی های شخصیتی معلمان بر انگیزه پیشرفت در بین دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه ناحیه یک آموزش و پرورش شیراز سال 94- 93
  15. اثربخشي آموزش نرم افزار ان بك بر بهبود حافظه ي فعال دانش آموزان نارساخوان
سایر مقالات ارائه دهنده
  1. مقایسه اضطراب امتحان و سرسختی روان شناختی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری
  2. مقایسه مکانیزم های دفاعی و سبک های فرزندپروری مادران کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم و عادی
  3. مقایسه نظریه ذهن و خودپنداره مربوط به مدرسه کودکان دارای نشانگان کمبود توجهبیش فعالی و اختلال طیف اوتیسم
  4. نقش تاب آوری و انعطاف پذیری شناختی در پیش بینی فرسودگی شغلی معلمان مقطع ابتدایی کودکان استثنایی
  5. پیش بینی کیفیت زندگی کودکان ناشنوا براساس مهارت های ارتباطی و اجتماعی
  6. مقایسه بهداشت روان و عادات مطالعه در دانش آموزان عادی و تیزهوش
  7. نقش سبک های فرزندپروری و کارکرد خانواده در پیش بینی مشکلات رفتاری دانش آموزان با ناتوانی یادگیری
  8. مقایسه کمال گرایی و خودتنظیمی در دانشجویان با و بدون اهمال کاری تحصیلی
  9. بررسی اثربخشی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر سرزندگی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان: یک مطالعه سیستماتیک
  10. بررسی اثربخشی مشاوره پیش از ازدواج بر صمیمیت و رضایت زناشویی زوجین: یک مطالعه مروری نظام مند
  11. اثربخشی طرحواره درمانی بر میزان افسردگی و اضطراب: یک مطالعه سیستماتیک
  12. بررسی اثربخشی رواندرمانی با رویکرد شناختی -رفتاری بر پرخاشگری: یک مطالعه مروری نظام مند
  13. بررسی اثربخشی رواندرمانی پویشی فشرده و کوتاه مدت بر اختلالات روانشناختی: یک مطالعه مروری نظام مند
  14. بررسی نقش هورمون های جنسی و محرومیت از خواب بر حافظه و یادگیری: یک مطالعه مروری نظام مند
  15. مروری بر اختلالات روانشناختی مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم
سایر مقالات محل انتشار
  1. ثبت مقاله اول دانشجویی
  2. اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر شادکامی مادران کودکان درخودمانده شهر تهران
  3. اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهزیستی روانشناختی مادران کودکان درخودمانده شهر تهران
  4. بررسی اثربخشی آموزش مثبت اندیشی به شیوه گروهی بر کاهش حساسیت بین فردی دانش آموزان نارساخوان
  5. نقش اعتیاد به تلفن همراه، اضطراب، استرس و افسردگی در پیش‌بینی فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان پسر دبیرستانی
  6. مقایسه حمایت اجتماعی ادراک‌شده در مادران کودکان دارای اختلال نقص توجه-بیش‌فعالی و عادی
  7. تاثیر تمرینات ادراکی-حرکتی کپارت بر بهبود مهارت¬های دستکاری کودکان با ناتوانی ذهنی
  8. مقایسه سرمایه روانشناختی و مشکلات بین فردی در مادران کودکان با و بدون ناتوانی ذهنی خفیف
  9. تاثیر روش یکپارچگی حسی-حرکتی در اتاق شن بر بهبود مشکلات اجتماعی کودکان کم توان ذهنی با نقص توجه/بیش فعالی
  10. تاثیر روش یکپارچگی حسی-حرکتی در اتاق شن بر بهبود مشکلات روان¬تنی کودکان کم¬توان ذهنی با نقص توجه/بیش فعالی
  11. بررسی وتحلیل نقش سبک های فرزندپروری والدین در انزواطلبی کودکان مبتلا به اوتیسم
  12. درمان اختلال کم توجهی-بیش فعالی کودکان: درمان¬های رفتاری، درمان¬های دارویی یا درمان¬های ترکیبی؟
  13. مروری بر شیوه¬های غلبه بر چالش¬های درمان شناختی-رفتاری در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم
  14. تأثیر آموزش مهارت زبان بدن بر رفتارهای قالبی دانش آموزان مبتلاء به آسیب بینایی
  15. مروری بر پژوهش های مداخله ای: درک مطلب خواندن در اختلال خواندن