جستجو
مقایسه اضطراب امتحان و سرسختی روان شناختی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری
فرزین باقری شیخانگفشه1 رضا شباهنگ2 افسانه کرمی3 نسرین ملکوتی اصل4 سید مسعود مهری شال5
چکیده :
هدف پژوهش حاضر مقایسه اضطراب امتحان و سرسختی¬روان¬شناختی در دانش¬آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری است. طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی مقایسه¬ای بود. جامعه آماری پژوهش را دانش¬آموزان مقطع متوسطه اول شهر رشت در سال 1398 تشکیل می¬دادند. نمونه¬ای به حجم 120 (60 دانش¬آموز با ناتوانی یادگیری و 60 دانش¬آموز عادی) به صورت هدفمند انتخاب شد و سپس داده¬ها با استفاده از پرسشنامه¬های اضطراب امتحان (ورن و بنسون، 2004) و سرسختی روان¬شناختی (لانگ و گولت، 2003) جمع¬آوری شدند. داده¬ها با استفاده از روش تحلیل واریانس چند متغیری تحلیل شدند. نتایج به دست آمده نشان می¬دهند، اضطراب امتحان و سرسختی¬روان¬شناختی در دانش¬آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری تفاوت معنی¬داری وجود دارد (01/0>p). بر این اساس مشخص گردید دانش¬آموزان دارای اختلال یادگیری در مقایسه با دانش¬آموزان عادی از میزان اضطراب امتحان بیشتری برخوردار بودند (05/0>p). همچنین، دانش¬آموزان عادی در مقایسه با دانش¬آموزان دارای اختلال یادگیری از سرسختی روان¬شناختی بالاتری برخوردار بودند (01/0>p). با توجه به نتایج به دست آمده می¬توان با اجرای برنامه¬ها و مداخلات، موجب کنترل و کاهش اضطراب امتحان در دانش¬آموزان با اختلالات یادگیری شد. از سویی دیگر، لازم است به ابعاد روان¬شناختی این افراد توجه ویژه¬ای شود تا درآینده بتوانند توانایی¬های خود را نشان دهند.
کلمات کلیدی : اضطراب امتحان، سرسختی روان شناختی، ناتوانی یادگیری، دانش آموزان
زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : روانشناسی و کودکان با ناتوانی یادگیری خاص
محل انتشار : همایش بین المللی کودکان استثنایی
آدرس وب سایت کنفرانس : peec-uma.ir
ارسال کننده : فرزین باقری شیخانگفشه
کد IOI مقاله : XBHE-EGEEB
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XBHE-EGEEB
مقالات مشابه
- (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
- بررسي الگوي رفتاری در محيط مدارس مدرن ( نمونه ي موردی: دبيرستان جهان علوم استان اردبیل )
- ضرورت بهره گیری از سیستم مدل سازی اطلاعات ساختمان( BIM ) در آموزش معماری ایران .
- توسعه مدل مطلوبیت مدهای حملونقلی مربوط به هدف سفرهای مختلف
- مدرسه امن دخترانه مورد بررسی: (دوره متوسطه خاص دختران)
- ارزیابی میزان پایداری هنرستان¬های نوساخت بر اساس روش¬های اجرایی و مصالح به کار رفته در ساختمان
- طراحی هتل بیمارستان با رویکرد توریسم درمانی در شهر زاهدان
- Designing and development practical model for climate change education
- بررسی تاثیر فناوری اطلاعات و امکانات آموزشی و امکانات نوین آموزشی در پیشرفت تحصیلی مدارس ابتدایی دخترانه شهرستان شوش دانیال
- بررسی میزان آشنایی معلمان مقطع اول دبیرستان با مؤلفه ارزشیابی و کاربرد آن در تدریس دانش آموزان شهرستان آستانه اشرفیه
- تاثیر هوشمند سازی مدارس بر افزایش کیفیت تدریس معلمان و نگرش دانش آموزان به یادگیری
- اثربخشی آموزش رویکردشناختی رفتاری بر میزان خودکارامدی و منبع کنترل در دانش آموزان دختر
- تأثیر مداخله شناختی – رفتاری بر حافظهی فعال دانش آموزان نارساخوان
- تأثیر ویژگی های شخصیتی معلمان بر انگیزه پیشرفت در بین دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه ناحیه یک آموزش و پرورش شیراز سال 94- 93
- اثربخشي آموزش نرم افزار ان بك بر بهبود حافظه ي فعال دانش آموزان نارساخوان
سایر مقالات ارائه دهنده
- مقایسه اضطراب امتحان و سرسختی روان شناختی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری
- مقایسه مکانیزم های دفاعی و سبک های فرزندپروری مادران کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم و عادی
- مقایسه نظریه ذهن و خودپنداره مربوط به مدرسه کودکان دارای نشانگان کمبود توجهبیش فعالی و اختلال طیف اوتیسم
- نقش تاب آوری و انعطاف پذیری شناختی در پیش بینی فرسودگی شغلی معلمان مقطع ابتدایی کودکان استثنایی
- پیش بینی کیفیت زندگی کودکان ناشنوا براساس مهارت های ارتباطی و اجتماعی
- مقایسه بهداشت روان و عادات مطالعه در دانش آموزان عادی و تیزهوش
- نقش سبک های فرزندپروری و کارکرد خانواده در پیش بینی مشکلات رفتاری دانش آموزان با ناتوانی یادگیری
- مقایسه کمال گرایی و خودتنظیمی در دانشجویان با و بدون اهمال کاری تحصیلی
- بررسی اثربخشی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر سرزندگی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان: یک مطالعه سیستماتیک
- بررسی اثربخشی مشاوره پیش از ازدواج بر صمیمیت و رضایت زناشویی زوجین: یک مطالعه مروری نظام مند
- اثربخشی طرحواره درمانی بر میزان افسردگی و اضطراب: یک مطالعه سیستماتیک
- بررسی اثربخشی رواندرمانی با رویکرد شناختی -رفتاری بر پرخاشگری: یک مطالعه مروری نظام مند
- بررسی اثربخشی رواندرمانی پویشی فشرده و کوتاه مدت بر اختلالات روانشناختی: یک مطالعه مروری نظام مند
- بررسی نقش هورمون های جنسی و محرومیت از خواب بر حافظه و یادگیری: یک مطالعه مروری نظام مند
- مروری بر اختلالات روانشناختی مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم
سایر مقالات محل انتشار
- ثبت مقاله اول دانشجویی
- اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر شادکامی مادران کودکان درخودمانده شهر تهران
- اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهزیستی روانشناختی مادران کودکان درخودمانده شهر تهران
- بررسی اثربخشی آموزش مثبت اندیشی به شیوه گروهی بر کاهش حساسیت بین فردی دانش آموزان نارساخوان
- نقش اعتیاد به تلفن همراه، اضطراب، استرس و افسردگی در پیشبینی فرسودگی تحصیلی دانشآموزان پسر دبیرستانی
- مقایسه حمایت اجتماعی ادراکشده در مادران کودکان دارای اختلال نقص توجه-بیشفعالی و عادی
- تاثیر تمرینات ادراکی-حرکتی کپارت بر بهبود مهارت¬های دستکاری کودکان با ناتوانی ذهنی
- مقایسه سرمایه روانشناختی و مشکلات بین فردی در مادران کودکان با و بدون ناتوانی ذهنی خفیف
- تاثیر روش یکپارچگی حسی-حرکتی در اتاق شن بر بهبود مشکلات اجتماعی کودکان کم توان ذهنی با نقص توجه/بیش فعالی
- تاثیر روش یکپارچگی حسی-حرکتی در اتاق شن بر بهبود مشکلات روان¬تنی کودکان کم¬توان ذهنی با نقص توجه/بیش فعالی
- بررسی وتحلیل نقش سبک های فرزندپروری والدین در انزواطلبی کودکان مبتلا به اوتیسم
- درمان اختلال کم توجهی-بیش فعالی کودکان: درمان¬های رفتاری، درمان¬های دارویی یا درمان¬های ترکیبی؟
- مروری بر شیوه¬های غلبه بر چالش¬های درمان شناختی-رفتاری در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم
- تأثیر آموزش مهارت زبان بدن بر رفتارهای قالبی دانش آموزان مبتلاء به آسیب بینایی
- مروری بر پژوهش های مداخله ای: درک مطلب خواندن در اختلال خواندن