جستجو
مروری بر پژوهش های مداخله ای: درک مطلب خواندن در اختلال خواندن
سحر بدری بگه جان1 حسن گریباوی2 علی سلمانی پور کوتی3 سمیه صاکی4
چکیده :
هدف: در این مطالعه مروری، نتایج پژوهش های مداخله ای مختلف در ارتباط با درک مطلب خواندن در اختلال خواندن مورد بررسی قرار گرفت. روش: این پژوهش با روش مروری نظامند و کلید واژه های تخصصی مرتبط با درک مطلب خواندن و اختلال خواندن، نارساخوانی در پایگاه های اطلاعاتی علمی ایران شامل سیویلیکا، نورمگز، مگ ایران، علم نت و مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی بین سال های 1378 تا 1398، اطلاعات موردنظر جهت دست یابی به هدف پژوهش مورد واکاوی قرار گرفت. یافته ها: خواندن مهمترین و پیچیدهترین فعالیت آموزشی محسوب می شود و «نارساخوانی» یکی از انواع رایج اختلال یادگیری که 2 تا 5% دانش آموزان، مبتلا به نارساخوانی هستند. این اختلال، به ناتوانی کودک در شناسایی حروف و واژگان اشاره دارد که روانشناسان و روانپزشکان برای آن دلایل و زمینههای مختلفی را مطرح میکنند. خواندن مهارتی است که در سنین بالاتر و بر اثر مداخلات آموزشی کسب می گردد. که این مداخلات نتایج ارزشمندی در ارتباط با شناسایی عوامل این اختلال را به انجام رسانیده و گویایی بستر مناسب برای تحقیقات بعدی را ایجاد کرده است. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که غالب این پژوهش ها حاکی از اثربخشی روش های مداخله ای بر بهبود درک مطلب خواندن دانش آموزان با اختلال خواندن است.
کلمات کلیدی : اختلال خواندن، درک مطلب خواندن، مداخله
زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : روانشناسی و کودکان با ناتوانی یادگیری خاص
محل انتشار : همایش بین المللی کودکان استثنایی
آدرس وب سایت کنفرانس : peec-uma.ir
ارسال کننده : حسن گریباوی
کد IOI مقاله : XBHE-EFGFF
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XBHE-EFGFF
مقالات مشابه
- ارزیابی آسایش حرارتی اقلیمی براساس شاخص های ماهانی و اوانز و زیست اقلیمی جهت دستیابی به معماری پایدار نمونه مورد مطالعه : شهر همدان
- اصول نوزاییِ محورهای اصلی در بافت تاریخی با بهره گیری از نظریه اتصال نمونه موردی: بافت تاریخی گرگان
- تخصیص سهم کارفرما و پیمانکار در تأخیرات پروژه های عمرانی با رویکرد تصمیم گیری های چند شاخصه
- بازآفرینی بافتهای تاریخی با تکیه بر احیاء عوامل و مؤلفههای هویتفرهنگی
- شناسایی عوامل موثر بر تحقق پذیری مفهوم وحدت در کثرت در نماهای شهری نمونه موردی: محله رشدیه تبریز
- A comprehensive meta-analysis of effectiveness of therapeutic interventions to improve the symptoms of autism in Iran (2005-2013)
- اثربخشی آموزش رویکردشناختی رفتاری بر میزان خودکارامدی و منبع کنترل در دانش آموزان دختر
- بررسی تأثیر رویکردهای مدیریت دولتی¬نوین به تعهد سازمانی در بانک کشاورزی اصفهان
- تأثیر مداخله شناختی – رفتاری بر حافظهی فعال دانش آموزان نارساخوان
- تأثیر آموزش بر ميزان آگاهي و نگرش زوجهاي شركتكننده در كلاسهاي مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج
- بررسی سرمایه های اجتماعی و هویت فرهنگی درصلح وامنیت بین المللی
- بررسی میزان اثرات نوروفیدبک درزندگی وکیفیت وشادکامی افراد جامعه درسنین مختلف در شهرستان گرگان و گنبدکاووس درسال1394
- اثربخشی بازتوانی شناختی با استفاده از کامپیوتر بر بهبود نقیصه شناختی حافظه کاری در پسران دوره ی ابتدایی با اختلال خواندن
- نقش و جایگاه آموزش و پرورش در تربیت سیاسی و اجتماعی دانش آموزان
- اثر بخشی درمان های شناختی رفتاری بر بهبود سازگاری اجتماعی و کاهش علایم در اختلال کم توجهی و بیش فعالی پسران ناحیه چهار شهر اصفهان
سایر مقالات محل انتشار
- ثبت مقاله اول دانشجویی
- اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر شادکامی مادران کودکان درخودمانده شهر تهران
- اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهزیستی روانشناختی مادران کودکان درخودمانده شهر تهران
- بررسی اثربخشی آموزش مثبت اندیشی به شیوه گروهی بر کاهش حساسیت بین فردی دانش آموزان نارساخوان
- نقش اعتیاد به تلفن همراه، اضطراب، استرس و افسردگی در پیشبینی فرسودگی تحصیلی دانشآموزان پسر دبیرستانی
- مقایسه حمایت اجتماعی ادراکشده در مادران کودکان دارای اختلال نقص توجه-بیشفعالی و عادی
- تاثیر تمرینات ادراکی-حرکتی کپارت بر بهبود مهارت¬های دستکاری کودکان با ناتوانی ذهنی
- مقایسه سرمایه روانشناختی و مشکلات بین فردی در مادران کودکان با و بدون ناتوانی ذهنی خفیف
- تاثیر روش یکپارچگی حسی-حرکتی در اتاق شن بر بهبود مشکلات اجتماعی کودکان کم توان ذهنی با نقص توجه/بیش فعالی
- تاثیر روش یکپارچگی حسی-حرکتی در اتاق شن بر بهبود مشکلات روان¬تنی کودکان کم¬توان ذهنی با نقص توجه/بیش فعالی
- بررسی وتحلیل نقش سبک های فرزندپروری والدین در انزواطلبی کودکان مبتلا به اوتیسم
- درمان اختلال کم توجهی-بیش فعالی کودکان: درمان¬های رفتاری، درمان¬های دارویی یا درمان¬های ترکیبی؟
- مروری بر شیوه¬های غلبه بر چالش¬های درمان شناختی-رفتاری در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم
- تأثیر آموزش مهارت زبان بدن بر رفتارهای قالبی دانش آموزان مبتلاء به آسیب بینایی
- مروری بر پژوهش های مداخله ای: درک مطلب خواندن در اختلال خواندن