مروری بر پژوهش های مداخله ای: درک مطلب خواندن در اختلال خواندن

سحر بدری بگه جان1 حسن گریباوی2 علی سلمانی پور کوتی3 سمیه صاکی4

چکیده :
هدف: در این مطالعه مروری، نتایج پژوهش های مداخله ای مختلف در ارتباط با درک مطلب خواندن در اختلال خواندن مورد بررسی قرار گرفت. روش: این پژوهش با روش مروری نظامند و کلید واژه های تخصصی مرتبط با درک مطلب خواندن و اختلال خواندن، نارساخوانی در پایگاه های اطلاعاتی علمی ایران شامل سیویلیکا، نورمگز، مگ ایران، علم نت و مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی بین سال های 1378 تا 1398، اطلاعات موردنظر جهت دست یابی به هدف پژوهش مورد واکاوی قرار گرفت. یافته ها: خواندن مهمترین و پیچیده‌ترین فعالیت آموزشی محسوب می شود و «نارسا‌خوانی» یکی از انواع رایج اختلال یادگیری که 2 تا 5% دانش آموزان، مبتلا به نارساخوانی هستند. این اختلال،‌ به ناتوانی کودک در شناسایی حروف و واژگان اشاره دارد که روانشناسان و روانپزشکان برای آن دلایل و زمینه‌های مختلفی را مطرح می‌کنند. خواندن مهارتی است که در سنین بالاتر و بر اثر مداخلات آموزشی کسب می گردد. که این مداخلات نتایج ارزشمندی در ارتباط با شناسایی عوامل این اختلال را به انجام رسانیده و گویایی بستر مناسب برای تحقیقات بعدی را ایجاد کرده است. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که غالب این پژوهش ها حاکی از اثربخشی روش های مداخله ای بر بهبود درک مطلب خواندن دانش آموزان با اختلال خواندن است.
کلمات کلیدی : اختلال خواندن، درک مطلب خواندن، مداخله


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : روانشناسی و کودکان با ناتوانی یادگیری خاص
محل انتشار : همایش بین المللی کودکان استثنایی
آدرس وب سایت کنفرانس : peec-uma.ir
ارسال کننده : حسن گریباوی
کد IOI مقاله : XBHE-EFGFF
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XBHE-EFGFF

مقالات مشابه
  1. ارزیابی آسایش حرارتی اقلیمی براساس شاخص های ماهانی و اوانز و زیست اقلیمی جهت دستیابی به معماری پایدار نمونه مورد مطالعه : شهر همدان
  2. اصول نوزاییِ محورهای اصلی در بافت تاریخی با بهره گیری از نظریه اتصال نمونه موردی: بافت تاریخی گرگان
  3. تخصیص سهم کارفرما و پیمانکار در تأخیرات پروژه های عمرانی با رویکرد تصمیم گیری های چند شاخصه
  4. بازآفرینی بافت‌های تاریخی با تکیه بر احیاء عوامل و مؤلفه‌های هویت‌فرهنگی
  5. شناسایی عوامل موثر بر تحقق پذیری مفهوم وحدت در کثرت در نماهای شهری نمونه موردی: محله رشدیه تبریز
  6. A comprehensive meta-analysis of effectiveness of therapeutic interventions to improve the symptoms of autism in Iran (2005-2013)
  7. اثربخشی آموزش رویکردشناختی رفتاری بر میزان خودکارامدی و منبع کنترل در دانش آموزان دختر
  8. بررسی تأثیر رویکردهای مدیریت دولتی¬نوین به تعهد سازمانی در بانک کشاورزی اصفهان
  9. تأثیر مداخله شناختی – رفتاری بر حافظه‌ی فعال دانش آموزان نارساخوان
  10. تأثیر آموزش بر ميزان آگاهي و نگرش زوج‌هاي شركت‌كننده در كلاس‌هاي مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج
  11. بررسی سرمایه های اجتماعی و هویت فرهنگی درصلح وامنیت بین المللی
  12. بررسی میزان اثرات نوروفیدبک درزندگی وکیفیت وشادکامی افراد جامعه درسنین مختلف در شهرستان گرگان و گنبدکاووس درسال1394
  13. اثربخشی بازتوانی شناختی با استفاده از کامپیوتر بر بهبود نقیصه شناختی حافظه کاری در پسران دوره ی ابتدایی با اختلال خواندن
  14. نقش و جایگاه آموزش و پرورش در تربیت سیاسی و اجتماعی دانش آموزان
  15. اثر بخشی درمان های شناختی رفتاری بر بهبود سازگاری اجتماعی و کاهش علایم در اختلال کم توجهی و بیش فعالی پسران ناحیه چهار شهر اصفهان
سایر مقالات محل انتشار
  1. ثبت مقاله اول دانشجویی
  2. اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر شادکامی مادران کودکان درخودمانده شهر تهران
  3. اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهزیستی روانشناختی مادران کودکان درخودمانده شهر تهران
  4. بررسی اثربخشی آموزش مثبت اندیشی به شیوه گروهی بر کاهش حساسیت بین فردی دانش آموزان نارساخوان
  5. نقش اعتیاد به تلفن همراه، اضطراب، استرس و افسردگی در پیش‌بینی فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان پسر دبیرستانی
  6. مقایسه حمایت اجتماعی ادراک‌شده در مادران کودکان دارای اختلال نقص توجه-بیش‌فعالی و عادی
  7. تاثیر تمرینات ادراکی-حرکتی کپارت بر بهبود مهارت¬های دستکاری کودکان با ناتوانی ذهنی
  8. مقایسه سرمایه روانشناختی و مشکلات بین فردی در مادران کودکان با و بدون ناتوانی ذهنی خفیف
  9. تاثیر روش یکپارچگی حسی-حرکتی در اتاق شن بر بهبود مشکلات اجتماعی کودکان کم توان ذهنی با نقص توجه/بیش فعالی
  10. تاثیر روش یکپارچگی حسی-حرکتی در اتاق شن بر بهبود مشکلات روان¬تنی کودکان کم¬توان ذهنی با نقص توجه/بیش فعالی
  11. بررسی وتحلیل نقش سبک های فرزندپروری والدین در انزواطلبی کودکان مبتلا به اوتیسم
  12. درمان اختلال کم توجهی-بیش فعالی کودکان: درمان¬های رفتاری، درمان¬های دارویی یا درمان¬های ترکیبی؟
  13. مروری بر شیوه¬های غلبه بر چالش¬های درمان شناختی-رفتاری در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم
  14. تأثیر آموزش مهارت زبان بدن بر رفتارهای قالبی دانش آموزان مبتلاء به آسیب بینایی
  15. مروری بر پژوهش های مداخله ای: درک مطلب خواندن در اختلال خواندن