جستجو
بررسی رابطه میان الگوهای ارتباطی خانواده و خلاقیت
حمیده اداوی1 قوام ملتفت2
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه میان الگوهای ارتباطی خانواده (جهتگیری گفت و شنود، جهتگیری همنوایی) با خلاقیت بود. برای این منظور از جامعه آماری پژوهش، که شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر مقطع دبیرستان شهر الیگودرز بود،350 نفر( 145 پسر، 183 دختر) به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای نمونه گیری از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای استفاده شد. اعضای نمونه به پرسشنامه الگوی ارتباطی خانواده ریچی و فیتز پاتریک (1994)، و پرسشنامه نگرش نسبت به خلاقیت شیفر (1994)، پاسخ دادند. به منظور بررسی پایایی و روایی آزمون از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید؛ که پایایی و روایی مقیاسهای پِژوهش تایید گردید. نتایج به دست آمده از تحلیل رگرسیون چندگانه (به شیوه همزمان) نشان داد نتایج پژوهش به طور کلی نشان داد که خلاقیت دانشآموزان با الگوی ارتباطی خانواده رابطه دارد. بدین صورت که: از بین ابعاد الگوی ارتباطی خانواده جهتگیری گفت و شنود به صورت مثبت و جهتگیری همنوایی به صورت منفی با خلاقیت رابطه دارد. در کل نتایج نشان میدهد که الگوهای ارتباطی خانواده بر خلاقیت میتواند اثر بگذارد. بنابراین نتایج پژوهش میتواند اطلاعات ارزشمندی در اختیار والدین و معلمان به منظور بهبود خلاقیت فراهم کند از جمله اینکه معلمان و والدین می توانند با بهره گیری از شیوه های آموزشی و تربیتی مشارکتی و گفتگو محور زمینه را برای ایجاد خلاقیت فراهم آورند.
کلمات کلیدی : الگوهای ارتباطی خانواده، خلاقیت، دانشآموزان، الیگودرز
زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : علوم تربیتی
محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی
آدرس وب سایت کنفرانس : 2ibsconf.com
ارسال کننده : حمیده اداوی
کد IOI مقاله : XYZE-ZZFEZ
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XYZE-ZZFEZ
مقالات مشابه
- (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
- نگاهی به معماری بومی در اقلیم گرم و مرطوب (سواحل جنوبی ایران)
- بررسی طـرح پیشنهـادی جلوگیری از افزایـش تـرک در کوله سازه پل قدیمی محمدحسن خان قاجار شهرستان بابل
- مدرسه امن دخترانه مورد بررسی: (دوره متوسطه خاص دختران)
- ارزیابی میزان پایداری هنرستان¬های نوساخت بر اساس روش¬های اجرایی و مصالح به کار رفته در ساختمان
- اصول طراحی محوطه مهدکودک براساس ارتقاء خلاقیت کودکان
- ساختمان سازی اصولی بر مبنای تکنولوژی روز، کاهش هزینه ها و خسارات
- Designing and development practical model for climate change education
- بکارگیری ادبیات و معماری در حفظ ارتقاء فرهنگی جامعه
- جذب طبقه خلاق در فضای شهری با استفاده از هنر عمومی - تعاملی
- بکارگیری مهندسی ارزش ومدیریت ریسک در پروژه های بزرگ عمرانی
- شناسایی عوامل موثر بر تحقق پذیری مفهوم وحدت در کثرت در نماهای شهری نمونه موردی: محله رشدیه تبریز
- تاثیر هوشمند سازی مدارس بر افزایش کیفیت تدریس معلمان و نگرش دانش آموزان به یادگیری
- تأثیر مداخله شناختی – رفتاری بر حافظهی فعال دانش آموزان نارساخوان
- تأثیر ویژگی های شخصیتی معلمان بر انگیزه پیشرفت در بین دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه ناحیه یک آموزش و پرورش شیراز سال 94- 93
سایر مقالات ارائه دهنده
سایر مقالات محل انتشار
- مقایسه عملکردهای پنج سیستم مغزی وتغییرات خلقی در زنان یائسه و غیر یائسه شهر اصفهان
- نقش هوش عاطفی و خودکارآمدی عاطفی در بهزیستی روانشناختی دانشجویان
- The Effect of Reflective Journal on the Reading Fluency of Iranian EFL Learners
- How the English Education in EFL Classes in Institutes of Iran Would Be and Should Be
- Study of the Relationship Between Culture and Learning New Language
- The Effect of Teaching Critical Thinking on Iranian EFL Learners Essay Writing
- اصحاب کساء در شعر اهل سنت
- نقش حکمرانی خوب در کاهش فسادوفقر
- تنوعات قومی فرصت یا تهدید
- رابطه شبکه های مجازی با علائم اضطراب و افسردگی در دانش آموزان دختر دبیرستانی استان اصفهان
- بررسی میزان شیوع اختلالات رفتاری و اضطرابی در دانش آموزان دختر و پسر دبستانی شهرستان نجف آباد در سال تحصیلی91-90
- Effectiveness of cognitive-behavioral therapy and mindfulness-based cognitive therapy on reduction of distress of patients infected by breast cancer in Martyrs Hospital (AS), Isfahan, Iran
- نقد تاریخ طبری
- Methodology on quality of life and resilience role on the perseverance of secondary school students
- رابطه سبک های تنظیم شناختی هیجان و سبک های مقابله با استرس با رضایت زناشویی در دانشجویان زن