مفهوم شناسی و روان شناسی حسادت بر اساس منابع اسلامی و بررسی تاثیر حسادت ورزی بر سلامت روانی افراد

پرویز پرزور1 سحر باقری2

چکیده :
چکیده زمینه و هدف:حسادت نوعی احساس عدم ارتباط یا بی میلی به موفقیت ها و دارایی های شخص دیگر است. حسد را در متون اسلامی «تمنای زوال نعمت از دیگری» معنا کرده اند(حسادت کینه جویانه). از طرفی در نقطه مقابل از «غبطه» یاد شده که به جای آرزوی زوال نعمت از دیگری، آرزوی دریافت آن نعمت برای خود مطرح است(حسادت سودمند). دین اسلام برای سلامت در همه ی ابعاد آن اعم از زیستی، روانی، اجتماعی و معنوی ارزش قائل است؛ تا جایی که انسان مومن را شخصی دارای رفتار سلیم معرفی می نماید و ریشه ی اغلب رفتارهای غیراخلاقی را انحراف از سلامت ذکر می کند. هدف از پژوهش حاضر شناسایی مفهوم حسادت و بررسی برخی از آثار حسادت ورزی بر سلامت روان از دیدگاه اسلام و روان شناسی است. مواد و روش:مقاله مروری حاضر بر اساس مقالات معتبر منتشر شده در حوزه ی دین و روان شناسی با تأکید بر موضوع حسادت استفاده شده است. نتیجه گیری:به نظر می رسد حسد با زمینه های سرشتی و تا حدی یادگیری مرتبط است. همچنین از دو نوع حسادت مثبت و منفی و نیز حسادت غفلت و فتنه می توان سخن گفت. حسادت دارای پیامدهایی برای خود فرد و در صورت عینی شدن برای دیگری دارد. پس میتوان از پیامد های درون فردی و بین فردی سخن گفت. در متن روایات و قران از پناه بردن به خداوند به عنوان محوری ترین راه مقابله با حسادت یاد شده است. در شیوه های مقطعی برای کاهش اثرهای متعدد فردی، خانواگی و اجتماعی این رفتار می توان به برنامه های پیشگیرانه و آموزشی در خانواده و آموزش و پرورش اقدام کرد.
کلمات کلیدی : واژگان کلیدی:حسادت ورزی، اسلام، روان شناسی، غبطه، حسادت


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : روان‌شناسی اسلامی
محل انتشار : اولین همایش ملی علمی دانشجویی روان‌شناسی
آدرس وب سایت کنفرانس : cpssuma.ir
ارسال کننده : سحر باقری
کد IOI مقاله : XDKA-GZCFZ
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XDKA-GZCFZ

مقالات مشابه
  1. بام سبز ، معماری پایداری ، و مصالح سبز وکاربرد آن در جهت کاهش مصرف انرژی
  2. Analysis And Design Of Active CMOS Mixer With Low IM2 & IM3
  3. تحلیل بافت های فرسوده شهری در راستای احیا و پیشگیری از فرسودگی (مطالعه موردی: محله درب نو گرگان)
  4. یهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان(پنجره دوحداره)
  5. بررسی تأثیر حالات نفسانی کاربر بر انتخاب رنگ در فضای داخلی مسکونی
  6. بررسی عناصر کالبدی در باغ های تخت ایران ؛ مطالعه موردی باغ تخت قصر قجر و باغ شازده ماهان کرمان
  7. ارزیابی آسایش حرارتی اقلیمی براساس شاخص های ماهانی و اوانز و زیست اقلیمی جهت دستیابی به معماری پایدار نمونه مورد مطالعه : شهر همدان
  8. معماري همساز با اقلیم با تاکید بر مجتمع هاي مسکونی
  9. (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
  10. نگاهی به معماری بومی در اقلیم گرم و مرطوب (سواحل جنوبی ایران)
  11. تحلیل و ارزیابی شاخص های پویایی در فضاهای شهری
  12. سیستم ساختمانی ترونکو، روشی نوین در معماری پایدار
  13. A Study on Sediment Settling Pattern in the Reservoir of Shahid Rajaie Dam by Using Observed Data & Empirical Methods
  14. علل بروز تخلفات مهندسی ساختمان در شهر ایلام
  15. Investigation of the Seismic Behavior of the Coupled Shear Walls
سایر مقالات محل انتشار
  1. رابطه بین هوش هیجانی و بهداشت روانی
  2. تاثیر پاندمی کرونا بر اشتیاق به تحصیل دانش آموزان ابتدایی
  3. مسئولیت نهاد خانواده در امر خطیر فرزند پروری
  4. رابطه طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه با پریشانی روان‌شناختی در دانشجویان دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران
  5. تاثیر مشکلات خانوادگی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان
  6. تعیین رابطه بین سبک زندگی اسلامی و امید به زندگی با رفتارهای پرخطر در نوجوانان دختر بد سرپرست و بی‌سرپرست مراکز نگهداری تحت حمایت بهزیستی شهر یزد
  7. نقش پروفایل روانشناختی در پیش بینی میزان رعایت پروتکل های بهداشتی
  8. بررسی و مقایسه طرحواره‌های ناسازگار اولیه در اشخاص مبتلابه درد مزمن و اشخاص سالم
  9. تبیین ضرورت تربیت جنسی در نظام آموزشی از دوره کودکی و نوجوانی
  10. مقایسه ویژگی‌های شخصیتی و سبک فرزند پروری والدین کودکان تیزهوش و عادی
  11. پیش‌بینی انگیزش پیشرفت تحصیلی بر اساس تفکر انتقادی با میانجی‌گری هوش موفق
  12. اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر مهارت حل مساله و انعطاف‌پذیری شناختی در بیماران اضطرابی
  13. خیانت زناشویی: علل، پیامد ها، نظریه و مدل های درمانی
  14. رابطه سبک‌های فرزندپروری ادراک شده و خودانتقادی دانشجویان دانشگاه اصفهان
  15. تاثیر سلامت روان بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان