مقایسه تعارضات خانوادگی و ارتباط خانوادگی در دانش‌آموزان تیزهوش و عادی

یهزاد ماله میر1 آذین شامی2 زهرا نورافکن3 هانیه کیخسروی4 فاطمه بجروانی5

چکیده :
نوجوانی دوره خاصی از زندگی است که در آن ارتباط والدین با فرزندان تغییر می کند و اگر این ارتباط به شیوه درست انجام نگیرد، والدین و فرزندان از هم دور می شوند و فاصله می گیرند. بنابراین هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه تعارضات خانوادگی و ارتباط خانوادگی در دانش آموزان تیزهوش و عادی بود. طرح پژوهش توصیفی و از نوع علی- مقایسه‌ای بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانش‌آموزان مدارس مقطع متوسطه شهر اردبیل در سال تحصیلی 1402 -1401 بود. نمونه آماری تحقیق حاضر 80 دانش‌آموز (40 دانش آموز عادی و 40 دانش‌آموز تیزهوش) که به شیوه ی دردسترس انتخاب گردیدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌‌های عملکرد خانواده تاویتیان و تست سنجش هوشبهر ریون جمع‌آوری و با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل واریانس چندمتغیره (مانوا) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان می¬دهد تفاوت آماری معنی‌داری بین دو گروه دانش‌آموزان عادی و تیزهوش، ارتباط خانوادگی (472/5=F و 01/0>P)، تعارضات خانوادگی (455/17=F و 01/0>P) وجود دارد. بنابراین می‌توان گفت در مدارس دوره‌های آموزشی برای اولیاء و مربیان در خصوص نحوه برخورد خانواده‌ها با دانش آموزان تیزهوش برگزار شود.
کلمات کلیدی : تعارضات خانوادگی، ارتباط خانوادگی، دانش‌آموزان تیزهوش، دانش‌آموزان عادی.


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : هیجان، انگیزش و رفتار
محل انتشار : اولین کنگره ملی مطالعات علوم اعصاب و روان‌شناسی
آدرس وب سایت کنفرانس : cnps.ir
ارسال کننده : آذین شامی
کد IOI مقاله : XEEG-HGDDK
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XEEG-HGDDK

مقالات مشابه
  1. بام سبز ، معماری پایداری ، و مصالح سبز وکاربرد آن در جهت کاهش مصرف انرژی
  2. Analysis And Design Of Active CMOS Mixer With Low IM2 & IM3
  3. تحلیل بافت های فرسوده شهری در راستای احیا و پیشگیری از فرسودگی (مطالعه موردی: محله درب نو گرگان)
  4. یهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان(پنجره دوحداره)
  5. بررسی تأثیر حالات نفسانی کاربر بر انتخاب رنگ در فضای داخلی مسکونی
  6. بررسی عناصر کالبدی در باغ های تخت ایران ؛ مطالعه موردی باغ تخت قصر قجر و باغ شازده ماهان کرمان
  7. ارزیابی آسایش حرارتی اقلیمی براساس شاخص های ماهانی و اوانز و زیست اقلیمی جهت دستیابی به معماری پایدار نمونه مورد مطالعه : شهر همدان
  8. معماري همساز با اقلیم با تاکید بر مجتمع هاي مسکونی
  9. (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
  10. نگاهی به معماری بومی در اقلیم گرم و مرطوب (سواحل جنوبی ایران)
  11. تحلیل و ارزیابی شاخص های پویایی در فضاهای شهری
  12. سیستم ساختمانی ترونکو، روشی نوین در معماری پایدار
  13. A Study on Sediment Settling Pattern in the Reservoir of Shahid Rajaie Dam by Using Observed Data & Empirical Methods
  14. علل بروز تخلفات مهندسی ساختمان در شهر ایلام
  15. Investigation of the Seismic Behavior of the Coupled Shear Walls
سایر مقالات محل انتشار
  1. تاثیر آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی بر کنترل تحصیلی آگاهانه دانش آموزان
  2. اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر کاهش تعارض زناشویی و افزایش صمیمیت جنسی در میان زوجین آسیب دیده از روابط فرا زناشویی در دوران کرونا.
  3. نورو سایکولوژی پارکینسون
  4. بررسی نقش اضطراب کرونا و استرس ادراک شده براساس تحمل ابهام و بهزیستی روان شناختی بهبود یافتگان کووید 19
  5. مقایسه کیفیت زندگی، ذهن آگاهی و حمایت اجتماعی در کودکان با و بدون ابتلاء به صرع
  6. نقش انعطاف پذیری شناختی و سبک های دلبستگی در پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان
  7. مقایسه بین همبودی نقایص شناختی معتادان در جستجوی درمان و معتادان ‏غیردرمانخواه
  8. بررسی میزان فراوانی خود جرحی در دانشجویان دارای نشانه‌های اختلال خشم متناوب
  9. مروری بر توجه بصری در اختلال طیف اتیسم
  10. بررسی کارکرد توجه پایدار و حافظه کاری نوجوانان بهبود یافته کووید19 حاد و عادی
  11. بررسی اثربخشی روش درمانی شناختی و رفتاری بر بهبود مهارت های گفتاری و شناختی در کودکان اتیستیک
  12. نقش حساسیت اضطرابی و دشواری در تنظیم هیجان با وسواس فکری- عملی در دوران همه‌گیری کووید-۱۹
  13. استفاده ی همزمان از داروی کلونیدین و هالوپریدول میتواند باعث کاهش قابل توجه پرخاشگری بیماران اسکیزوفرنی شود.
  14. نقش پیشرفت علوم اعصاب شناختی در درمان اختلالات خلقی
  15. مقایسه عملکردهای توجهی در دانش آموزان دختر و پسر