جستجو
مقایسه تعارضات خانوادگی و ارتباط خانوادگی در دانشآموزان تیزهوش و عادی
یهزاد ماله میر1 آذین شامی2 زهرا نورافکن3 هانیه کیخسروی4 فاطمه بجروانی5
چکیده :
نوجوانی دوره خاصی از زندگی است که در آن ارتباط والدین با فرزندان تغییر می کند و اگر این ارتباط به شیوه درست انجام نگیرد، والدین و فرزندان از هم دور می شوند و فاصله می گیرند. بنابراین هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه تعارضات خانوادگی و ارتباط خانوادگی در دانش آموزان تیزهوش و عادی بود. طرح پژوهش توصیفی و از نوع علی- مقایسهای بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانشآموزان مدارس مقطع متوسطه شهر اردبیل در سال تحصیلی 1402 -1401 بود. نمونه آماری تحقیق حاضر 80 دانشآموز (40 دانش آموز عادی و 40 دانشآموز تیزهوش) که به شیوه ی دردسترس انتخاب گردیدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای عملکرد خانواده تاویتیان و تست سنجش هوشبهر ریون جمعآوری و با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل واریانس چندمتغیره (مانوا) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان می¬دهد تفاوت آماری معنیداری بین دو گروه دانشآموزان عادی و تیزهوش، ارتباط خانوادگی (472/5=F و 01/0>P)، تعارضات خانوادگی (455/17=F و 01/0>P) وجود دارد. بنابراین میتوان گفت در مدارس دورههای آموزشی برای اولیاء و مربیان در خصوص نحوه برخورد خانوادهها با دانش آموزان تیزهوش برگزار شود.
کلمات کلیدی : تعارضات خانوادگی، ارتباط خانوادگی، دانشآموزان تیزهوش، دانشآموزان عادی.
زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : هیجان، انگیزش و رفتار
محل انتشار : اولین کنگره ملی مطالعات علوم اعصاب و روانشناسی
آدرس وب سایت کنفرانس : cnps.ir
ارسال کننده : آذین شامی
کد IOI مقاله : XEEG-HGDDK
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XEEG-HGDDK
مقالات مشابه
- بام سبز ، معماری پایداری ، و مصالح سبز وکاربرد آن در جهت کاهش مصرف انرژی
- Analysis And Design Of Active CMOS Mixer With Low IM2 & IM3
- تحلیل بافت های فرسوده شهری در راستای احیا و پیشگیری از فرسودگی (مطالعه موردی: محله درب نو گرگان)
- یهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان(پنجره دوحداره)
- بررسی تأثیر حالات نفسانی کاربر بر انتخاب رنگ در فضای داخلی مسکونی
- بررسی عناصر کالبدی در باغ های تخت ایران ؛ مطالعه موردی باغ تخت قصر قجر و باغ شازده ماهان کرمان
- ارزیابی آسایش حرارتی اقلیمی براساس شاخص های ماهانی و اوانز و زیست اقلیمی جهت دستیابی به معماری پایدار نمونه مورد مطالعه : شهر همدان
- معماري همساز با اقلیم با تاکید بر مجتمع هاي مسکونی
- (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
- نگاهی به معماری بومی در اقلیم گرم و مرطوب (سواحل جنوبی ایران)
- تحلیل و ارزیابی شاخص های پویایی در فضاهای شهری
- سیستم ساختمانی ترونکو، روشی نوین در معماری پایدار
- A Study on Sediment Settling Pattern in the Reservoir of Shahid Rajaie Dam by Using Observed Data & Empirical Methods
- علل بروز تخلفات مهندسی ساختمان در شهر ایلام
- Investigation of the Seismic Behavior of the Coupled Shear Walls
سایر مقالات ارائه دهنده
سایر مقالات محل انتشار
- تاثیر آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی بر کنترل تحصیلی آگاهانه دانش آموزان
- اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر کاهش تعارض زناشویی و افزایش صمیمیت جنسی در میان زوجین آسیب دیده از روابط فرا زناشویی در دوران کرونا.
- نورو سایکولوژی پارکینسون
- بررسی نقش اضطراب کرونا و استرس ادراک شده براساس تحمل ابهام و بهزیستی روان شناختی بهبود یافتگان کووید 19
- مقایسه کیفیت زندگی، ذهن آگاهی و حمایت اجتماعی در کودکان با و بدون ابتلاء به صرع
- نقش انعطاف پذیری شناختی و سبک های دلبستگی در پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان
- مقایسه بین همبودی نقایص شناختی معتادان در جستجوی درمان و معتادان غیردرمانخواه
- بررسی میزان فراوانی خود جرحی در دانشجویان دارای نشانههای اختلال خشم متناوب
- مروری بر توجه بصری در اختلال طیف اتیسم
- بررسی کارکرد توجه پایدار و حافظه کاری نوجوانان بهبود یافته کووید19 حاد و عادی
- بررسی اثربخشی روش درمانی شناختی و رفتاری بر بهبود مهارت های گفتاری و شناختی در کودکان اتیستیک
- نقش حساسیت اضطرابی و دشواری در تنظیم هیجان با وسواس فکری- عملی در دوران همهگیری کووید-۱۹
- استفاده ی همزمان از داروی کلونیدین و هالوپریدول میتواند باعث کاهش قابل توجه پرخاشگری بیماران اسکیزوفرنی شود.
- نقش پیشرفت علوم اعصاب شناختی در درمان اختلالات خلقی
- مقایسه عملکردهای توجهی در دانش آموزان دختر و پسر