تاثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر سطح پرسشگری دانش¬آموزان دوره ابتدایی

ناصر نوشادی1 طاهره کمالی مطلق2

چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاًثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر سطح پرسشگری دانش¬آموزان دوره ابتدایی به انجام رسید. این پژوهش با روش طرح تمام آزمایشی(طرح دو گروهی با تقسیم تصادفی با پیش آزمون و پس آزمون) که شامل دو گروه آزمایش و کنترل بود صورت پذیرفت. جامعه آماری شامل دانش¬آموزان دختر مقطع ابتدایی بودند. نمونه آماری شامل 120 نفر(60 نفر گروه آزمایش و 60 نفر گروه کنترل) بود که از طریق نمونه¬گیری تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند(جایگزینی تصادفی). پیش¬آزمون برای دو گروه آزمایش و کنترل اجرا شد. در ادامه گروه آزمایشی به مدت شش ماه، هفته¬ای یک جلسه تحت آموزش فلسفه برای کودکان قرار گرفتند. در پایان شش ماه، پس¬آزمون در دو گروه آزمایش و کنترل اجرا شد. داده¬های جمع¬آوری شده با استفاده از آزمون تی برای گروههای مستقل و همبسته، اندازه تاثیر و تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد آموزش فلسفه برای کودکان بر سطح پرسشگری دانش¬آموزان بر اساس حیطه شناختی طبقه-بندی بلوم تاٌثیر مثبت و معناداری داشت.
کلمات کلیدی : فلسفه برای کودکان، سطح پرسشگری دانش آموزان، دوره ابتدایی


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : علوم تربیتی
محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی
آدرس وب سایت کنفرانس : 2ibsconf.com
ارسال کننده : ناصر نوشادی
کد IOI مقاله : XYZE-ZZKZC
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XYZE-ZZKZC

مقالات مشابه
  1. بررسی میزان شیوع اختلالات رفتاری و اضطرابی در دانش آموزان دختر و پسر دبستانی شهرستان نجف آباد در سال تحصیلی91-90
  2. اثربخشی اجرای برنامه فلسفه برای کودکان (p4c) در افزایش هوش کلامی کودکان گروه سنی 5 و 6 سال موسسات مطالعه و خلاقیت کودک و نوجوان شهر ساری
  3. تاثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر سطح پرسشگری دانش¬آموزان دوره ابتدایی
  4. ارزیابی نقش تصویرک ها در یادگیری واژگان زبان بهمراه نقش تسهیلی معلم
  5. اثر بخشی آموزش حل مسئله بر پرخاشگری دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای شهر بابل
  6. توسعه سواد خواندن دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی با رویکرد اقدام پژوهی
  7. بررسی صلاحیت های حرفه ای معلمان دوره ی ابتدایی شهر ساری
  8. بررسی نقش معلمان بر ارتقای نگرش،آگاهی و مهارت زیست محیطی دانش آموزان
  9. اثربخشی آموزش ایمن¬سازی روانی در مقابل استرس بر استرس شغلی معلمان دوره ابتدایی شهر شیراز
  10. بررسی رابطه بازی های رایانه ای خشن بر پرخاشگری دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان هرسین
  11. مقایسه هوش هیجانی در دانش آموزان ممتاز با عادی
  12. بررسی دو تدریس عملی به شیوه ی درس پژوهی
  13. بررسی رابطه هوشمندسازی مدارس و میزان سرسختی روانشناختی معلمان دوره ابتدایی
  14. تأثیر آموزش مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) بر پیشرفت تحصیلي درس ریاضی دانش آموزان دوره ابتدایی شهرستان ساری ناحیه 1
  15. تبیین آموزش فلسفی کودکان با رویکرد تئوری لیپمن
سایر مقالات محل انتشار
  1. مقایسه عملکردهای پنج سیستم مغزی وتغییرات خلقی در زنان یائسه و غیر یائسه شهر اصفهان
  2. نقش هوش عاطفی و خودکارآمدی عاطفی در بهزیستی روانشناختی دانشجویان
  3. The Effect of Reflective Journal on the Reading Fluency of Iranian EFL Learners
  4. How the English Education in EFL Classes in Institutes of Iran Would Be and Should Be
  5. Study of the Relationship Between Culture and Learning New Language
  6. The Effect of Teaching Critical Thinking on Iranian EFL Learners Essay Writing
  7. اصحاب کساء در شعر اهل سنت
  8. نقش حکمرانی خوب در کاهش فسادوفقر
  9. تنوعات قومی فرصت یا تهدید
  10. رابطه شبکه های مجازی با علائم اضطراب و افسردگی در دانش آموزان دختر دبیرستانی استان اصفهان
  11. بررسی میزان شیوع اختلالات رفتاری و اضطرابی در دانش آموزان دختر و پسر دبستانی شهرستان نجف آباد در سال تحصیلی91-90
  12. Effectiveness of cognitive-behavioral therapy and mindfulness-based cognitive therapy on reduction of distress of patients infected by breast cancer in Martyrs Hospital (AS), Isfahan, Iran
  13. نقد تاریخ طبری
  14. Methodology on quality of life and resilience role on the perseverance of secondary school students
  15. رابطه سبک های تنظیم شناختی هیجان و سبک های مقابله با استرس با رضایت زناشویی در دانشجویان زن