نگرشی بر مزایا و معایب راهبردهای آموزشی در مدارس ابتدایی

حمیدرضا حق‌گو1 نیما خادمی2

چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی مزایا و معایب برخی از راهبردهای آموزشی (روش‌های تدریس مبتنی بر انتقال مستقیم، روش‌های تدریس مبتنی بر تعامل و روش‌های تدریس مسئله‌محور) در مدارس ابتدایی بر اساس چهار جنبۀ اساسی و مهمِ چالش ‌برانگیز بودن، تلفیقی بودن، معنادار بودن و فعال بودن فراگیر و یاددهنده انجام شد. روش پژوهش حاضر، کیفی، توصیفی-تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات، کتابخانه‌ای و متن‌کاوی می‌باشد. در این پژوهش ادبیات و سوابق موضوع تحقیق با مراجعه به مقاله‌های علمی-پژوهشی و سایر مقاله‌ها و کتاب‌ها مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. در این پژوهش الگوهایی مانند روش یادسپاری، روش سخنرانی، نمایش علمی، روش تلفیقی، پرسش و پاسخ، ایفای نقش، بحث گروهی، مشارکتی، بدیعه‌پردازی، گردش علمی، روش آزمایشگاهی، روش اکتشافی و کاوشگری مورد بررسی قرار گرفت که به ترتیب شامل روش‌های تدریس مبتنی بر انتقال مستقیم، تدریس مبتنی بر تعامل، تدریس مسئله‌محور هستند. همچنین در پژوهش حاضر، مزایا و محدودیت‌های هر روش تدریس مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. با توجّه به بررسی‌های صورت گرفته، دریافتیم راهبرد تدریس مشخصی وجود ندارد که تمامی ویژگی‌های مورد نظر را در بر بگیرد؛ بنابراین برای انتخاب روش تدریس مناسب باید به توانایی، ویژگی‌ها و علایق دانش‌آموزان توجّه کنیم، تا بتوان از یک یا چند روش و راهبرد تدریس شخصی‌سازی‌شده (متناسب با دانش‌آموزان) استفاده کرد. همچنین در پایان این پژوهش، عمده‌ترین نتایج پژوهش در جدول‌های شمارۀ ۱، ۲ و ۳ گردآوری شده است.
کلمات کلیدی : راهبردهای آموزشی، مدارس ابتدایی، مزایا، معایب.


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : برنامه ریزی درسی و مدرسه آینده
محل انتشار : دومین همایش ملی مدرسه آینده
آدرس وب سایت کنفرانس : fschuma2.ir
ارسال کننده : نیما خادمی
کد IOI مقاله : XDEC-FFCED
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XDEC-FFCED

مقالات مشابه
  1. بام سبز ، معماری پایداری ، و مصالح سبز وکاربرد آن در جهت کاهش مصرف انرژی
  2. Analysis And Design Of Active CMOS Mixer With Low IM2 & IM3
  3. تحلیل بافت های فرسوده شهری در راستای احیا و پیشگیری از فرسودگی (مطالعه موردی: محله درب نو گرگان)
  4. یهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان(پنجره دوحداره)
  5. بررسی تأثیر حالات نفسانی کاربر بر انتخاب رنگ در فضای داخلی مسکونی
  6. بررسی عناصر کالبدی در باغ های تخت ایران ؛ مطالعه موردی باغ تخت قصر قجر و باغ شازده ماهان کرمان
  7. ارزیابی آسایش حرارتی اقلیمی براساس شاخص های ماهانی و اوانز و زیست اقلیمی جهت دستیابی به معماری پایدار نمونه مورد مطالعه : شهر همدان
  8. معماري همساز با اقلیم با تاکید بر مجتمع هاي مسکونی
  9. (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
  10. نگاهی به معماری بومی در اقلیم گرم و مرطوب (سواحل جنوبی ایران)
  11. تحلیل و ارزیابی شاخص های پویایی در فضاهای شهری
  12. سیستم ساختمانی ترونکو، روشی نوین در معماری پایدار
  13. A Study on Sediment Settling Pattern in the Reservoir of Shahid Rajaie Dam by Using Observed Data & Empirical Methods
  14. علل بروز تخلفات مهندسی ساختمان در شهر ایلام
  15. Investigation of the Seismic Behavior of the Coupled Shear Walls
سایر مقالات محل انتشار
  1. تحلیل سطح خوانایی کتاب جامعه شناسی رشته انسانی پایه دهم به روش های گانینگ فوگ، فلش و پاور
  2. تفاوت های توانایی ها و نیازهای زبانی دانشجویان رشته های مختلف مهندسی در ایران: یک تحلیل بین رشته ای
  3. بررسی نیازها و توانایی های زبانی دانشجویان مقطع کارشناسی رشته های علوم انسانی و طبیعی
  4. ملاحظات جرم شناختی در واکنش حقوقی به کژروی های جنسی دانش آموزانِ نوجوان
  5. واکاوی صلاحیت های حرفه ای آموزگاران دوره ابتدایی
  6. کنترل هیجان و ارتقاء کیفیت زندگی كاركنان اداره كل آموزش و پرورش استان اردبيل از طريق راهبردهای مقابله با استرس
  7. شناسایی و اولویت بندی آسیب های تنوع فرهنگی در مدیریت منابع انسانی (مورد مطالعه: شعب بانک ملت شهر اردبیل)
  8. فراتحلیل رابطه بین سبک های تفکر با پیشرفت تحصیلی
  9. پیش بینی خودکنترلی براساس خودنظم جویی هیجانی در دانش آموزان دختر
  10. شناسایی موانع و محدودیت های اقدام پژوهی از دید معلمان پژوهنده شهرستان سرعین
  11. آسیب شناسی نظام ارزشیابی توصیفی در رسیدن به اهداف آموزشی با تاکید بر سند تحول بنیادین
  12. بررسی ویژگی های معلمان اثربخش در مدرسه آینده
  13. تحلیل محتوای کیفی توصیفی کتاب های زبان انگلیسی دوره متوسطه دوم بر اساس تاثیر بر روند آمادگی برای آموزش سیار
  14. اولویت بندی پارامترهای تاثیرگذار بر ادراک فضایی معلمان نمونه موردی معلمان مدارس استثنایی شهرستان رشت
  15. بررسی شاخص مدرسه مطلوب و عوامل تاثیرگذار بر آن از دیدگاه معلمان مدارس استثنایی شهرستان رشت