جستجو
مدل پارادایمی ارتقای کارآمدی طرح جابر ابن حیان در توسعه روحیه پژوهشگری و تفکر انتقادی دانش آموزان دوره دبستان
بهمن شریفی1 آی لر یلمه2 گونای شیرمحمدلی3
چکیده :
هدف پژوهش حاضر ارائه مدل پارادایمی ارتقای کارآمدی طرح جابرابن حیان در توسعه روحیه پژوهشگری و تفکر انتقادی دانش آموزان دوره اول دبستان بود. رویکرد پژوهش، کیفی و بر مبنای نظریه برخاسته از داده بود. مشارکت کنندگان در این مطالعه 16 نفر از خبرگان و صاحبنظران نظام تعلیم و تربیت استان گلستان بودند. مشارکت کنندگان به شیوه نمونه گیری هدفمند و با روش گلوله برفی تا مرز اشباع نظری انتخاب شدند. داده ها از طریق مصاحبه عمیق و نیمه ساخت یافته و از روش مقایسه مداوم اشتراوس و کوربین گردآوری شدند. برای دستیابی به روایی از چک کردن به وسیله مشارکت کنندگان و برای تعیین پایایی، از راهبرد تائید همکاران پژوهشی استفاده شد. روش تحلیل داده ها، تحلیل محتوای استقرایی با بهره گیری از کدگذاری در سه سطح باز، محوری و انتخابی بود. پس از بررسی و کدگذاری سه مرحله ای، ابعاد و مولفه های ارتقای کارآمدی طرح جابرابن حیان در توسعه روحیه پژوهشگری و تفکر انتقادی دانش آموزان دوره اول دبستان ، در قالب مدل پارادایمی تدوین شد.
کلمات کلیدی : طرح جابر ابن حیان، روحیه پژوهشگری، دوره ابتدایی، دانش آموزان، تفکر انتقادی
زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : فلسفه تربیتی و مدرسه آینده
محل انتشار : سومین همایش ملی مدرسه آینده
آدرس وب سایت کنفرانس : fschuma3.ir
ارسال کننده : بهمن شریفی
کد IOI مقاله : XEEF-HCBGG
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XEEF-HCBGG
مقالات مشابه
- بام سبز ، معماری پایداری ، و مصالح سبز وکاربرد آن در جهت کاهش مصرف انرژی
- Analysis And Design Of Active CMOS Mixer With Low IM2 & IM3
- تحلیل بافت های فرسوده شهری در راستای احیا و پیشگیری از فرسودگی (مطالعه موردی: محله درب نو گرگان)
- یهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان(پنجره دوحداره)
- بررسی تأثیر حالات نفسانی کاربر بر انتخاب رنگ در فضای داخلی مسکونی
- بررسی عناصر کالبدی در باغ های تخت ایران ؛ مطالعه موردی باغ تخت قصر قجر و باغ شازده ماهان کرمان
- ارزیابی آسایش حرارتی اقلیمی براساس شاخص های ماهانی و اوانز و زیست اقلیمی جهت دستیابی به معماری پایدار نمونه مورد مطالعه : شهر همدان
- معماري همساز با اقلیم با تاکید بر مجتمع هاي مسکونی
- (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
- نگاهی به معماری بومی در اقلیم گرم و مرطوب (سواحل جنوبی ایران)
- تحلیل و ارزیابی شاخص های پویایی در فضاهای شهری
- سیستم ساختمانی ترونکو، روشی نوین در معماری پایدار
- A Study on Sediment Settling Pattern in the Reservoir of Shahid Rajaie Dam by Using Observed Data & Empirical Methods
- علل بروز تخلفات مهندسی ساختمان در شهر ایلام
- Investigation of the Seismic Behavior of the Coupled Shear Walls
سایر مقالات ارائه دهنده
- مدل پارادایمی ارتقای کارآمدی طرح جابر ابن حیان در توسعه روحیه پژوهشگری و تفکر انتقادی دانش آموزان دوره دبستان
- اثربخشی اجرای طرح خوانا در افزایش مهارت های زبان آموزی
- مدارس آینده، چالش ها و فرصت ها
- مدل پارادایمی بازآفرینی فضای کالبدی مدارس در راستای پرورش هوش فضایی دانش آموزان
- طرح شناسایی و هدایت استعدادهای برتر دانش آموزان؛ چالش ها و راهکارهای رفع آن
- مدل کارآمد کاربست سواد دیجیتال و اثربخشی آن در نظام تعلیم و تربیت
- مدل کارآمد نقش آفرینی انجمن اولیا و مربیان در ارتقای سطح کیفی مدارس
- مدل پارادایمی ارتقای بهره وری در نظام تعلیم و تربیت با رویکرد هیوتاگوژیک
سایر مقالات محل انتشار
- نقش معلم و نظام پرورشی مدارس در تربیت اسلامی دانش آموزان
- مدرسه و رسالت آن در تعلیم و تربیت دانش آموزان
- نقش معلم و نظام پرورشی مدارس در تربیت اسلامی دانش آموزان
- مدرسه و رسالت آن در تعلیم و تربیت دانش آموزان
- بررسی نقش امید به آینده و سرمایه اجتماعی در رشد اخلاق حرفه ای معلمان رشته های جامعه شناسی و روان شناسی در دبیرستان های دخترانه شهر اردبیل
- بررسی میزان توانمند سازی خانواده در زمینه ی سواد رسانه ای و اطلاعاتی وتاثیر آن بر یادگیری الکترونیکی دانش آموزان دوره ی دوم ابتدایی شهر کامیاران در دوران کرونا
- اثرات تدریس مجازی در وضعیت آموزشی و پرورشی دانش آموزان ابتدایی و مدارس آینده
- بررسی رابطه بین کیفیت خدمات آموزشی با اشتیاق تحصیلی در بین دانشجویان محقق اردبیلی
- بررسی مؤلفه های هویت ملی ، اسلامی و انقلابی در کتاب درسی تاریخ معاصر دوره ی متوسطه دوم رشته های علوم پایه
- بررسی تاثیر رضایت از آموزش ضمن خدمت و توانمندسازی شغلی بر هویت حرفه ای معلمان ابتدایی
- مروری بر بررسی ابعاد اثر بخش محیط آموزشی بر فرایند یادگیری
- تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی به روش ویلیام رومی
- بکارگیری اصول یادگیری معکوس در آموزش مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی
- بررسی عوامل موثر بر بکارگیریروش های نوین تدریس در مدارس
- شناسایی عوامل موثر بر همکاری والدین در فعالیت های مدارس ابتدایی شهرستان اندیمشک در سال تحصیلی 1400-1399