مدل پارادایمی ارتقای کارآمدی طرح جابر ابن حیان در توسعه روحیه پژوهشگری و تفکر انتقادی دانش آموزان دوره دبستان

بهمن شریفی1 آی لر یلمه2 گونای شیرمحمدلی3

چکیده :
هدف پژوهش حاضر ارائه مدل پارادایمی ارتقای کارآمدی طرح جابرابن حیان در توسعه روحیه پژوهشگری و تفکر انتقادی دانش آموزان دوره اول دبستان بود. رویکرد پژوهش، کیفی و بر مبنای نظریه برخاسته از داده بود. مشارکت کنندگان در این مطالعه 16 نفر از خبرگان و صاحبنظران نظام تعلیم و تربیت استان گلستان بودند. مشارکت کنندگان به شیوه نمونه گیری هدفمند و با روش گلوله برفی تا مرز اشباع نظری انتخاب شدند. داده ها از طریق مصاحبه عمیق و نیمه ساخت یافته و از روش مقایسه مداوم اشتراوس و کوربین گردآوری شدند. برای دستیابی به روایی از چک کردن به وسیله مشارکت کنندگان و برای تعیین پایایی، از راهبرد تائید همکاران پژوهشی استفاده شد. روش تحلیل داده ها، تحلیل محتوای استقرایی با بهره گیری از کدگذاری در سه سطح باز، محوری و انتخابی بود. پس از بررسی و کدگذاری سه مرحله ای، ابعاد و مولفه های ارتقای کارآمدی طرح جابرابن حیان در توسعه روحیه پژوهشگری و تفکر انتقادی دانش آموزان دوره اول دبستان ، در قالب مدل پارادایمی تدوین شد.
کلمات کلیدی : طرح جابر ابن حیان، روحیه پژوهشگری، دوره ابتدایی، دانش آموزان، تفکر انتقادی


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : فلسفه تربیتی و مدرسه آینده
محل انتشار : سومین همایش ملی مدرسه آینده
آدرس وب سایت کنفرانس : fschuma3.ir
ارسال کننده : بهمن شریفی
کد IOI مقاله : XEEF-HCBGG
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XEEF-HCBGG

مقالات مشابه
  1. بام سبز ، معماری پایداری ، و مصالح سبز وکاربرد آن در جهت کاهش مصرف انرژی
  2. Analysis And Design Of Active CMOS Mixer With Low IM2 & IM3
  3. تحلیل بافت های فرسوده شهری در راستای احیا و پیشگیری از فرسودگی (مطالعه موردی: محله درب نو گرگان)
  4. یهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان(پنجره دوحداره)
  5. بررسی تأثیر حالات نفسانی کاربر بر انتخاب رنگ در فضای داخلی مسکونی
  6. بررسی عناصر کالبدی در باغ های تخت ایران ؛ مطالعه موردی باغ تخت قصر قجر و باغ شازده ماهان کرمان
  7. ارزیابی آسایش حرارتی اقلیمی براساس شاخص های ماهانی و اوانز و زیست اقلیمی جهت دستیابی به معماری پایدار نمونه مورد مطالعه : شهر همدان
  8. معماري همساز با اقلیم با تاکید بر مجتمع هاي مسکونی
  9. (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
  10. نگاهی به معماری بومی در اقلیم گرم و مرطوب (سواحل جنوبی ایران)
  11. تحلیل و ارزیابی شاخص های پویایی در فضاهای شهری
  12. سیستم ساختمانی ترونکو، روشی نوین در معماری پایدار
  13. A Study on Sediment Settling Pattern in the Reservoir of Shahid Rajaie Dam by Using Observed Data & Empirical Methods
  14. علل بروز تخلفات مهندسی ساختمان در شهر ایلام
  15. Investigation of the Seismic Behavior of the Coupled Shear Walls
سایر مقالات محل انتشار
  1. نقش معلم و نظام پرورشی مدارس در تربیت اسلامی دانش آموزان
  2. مدرسه و رسالت آن در تعلیم و تربیت دانش آموزان
  3. نقش معلم و نظام پرورشی مدارس در تربیت اسلامی دانش آموزان
  4. مدرسه و رسالت آن در تعلیم و تربیت دانش آموزان
  5. بررسی نقش امید به آینده و سرمایه اجتماعی در رشد اخلاق حرفه ای معلمان رشته های جامعه شناسی و روان شناسی در دبیرستان های دخترانه شهر اردبیل
  6. بررسی میزان توانمند سازی خانواده در زمینه ی سواد رسانه ای و اطلاعاتی وتاثیر آن بر یادگیری الکترونیکی دانش آموزان دوره ی دوم ابتدایی شهر کامیاران در دوران کرونا
  7. اثرات تدریس مجازی در وضعیت آموزشی و پرورشی دانش آموزان ابتدایی و مدارس آینده
  8. بررسی رابطه بین کیفیت خدمات آموزشی با اشتیاق تحصیلی در بین دانشجویان محقق اردبیلی
  9. بررسی مؤلفه های هویت ملی ، اسلامی و انقلابی در کتاب درسی تاریخ معاصر دوره ی متوسطه دوم رشته های علوم پایه
  10. بررسی تاثیر رضایت از آموزش ضمن خدمت و توانمندسازی شغلی بر هویت حرفه ای معلمان ابتدایی
  11. مروری بر بررسی ابعاد اثر بخش محیط آموزشی بر فرایند یادگیری
  12. تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی به روش ویلیام رومی
  13. بکارگیری اصول یادگیری معکوس در آموزش مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی
  14. بررسی عوامل موثر بر بکارگیریروش های نوین تدریس در مدارس
  15. شناسایی عوامل موثر بر همکاری والدین در فعالیت های مدارس ابتدایی شهرستان اندیمشک در سال تحصیلی 1400-1399