مقایسة امیدواری در عرصه‌های خاص و معنای زندگی فارغ التحصیلان دانشگاهی شاغل و بیکار

زکیه بیرجندی فخرابادی1

چکیده :
زمینه و هدف: اشتغال یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دانش‌جویانی است که از دانشگاه فارغ التحصیل می‌شوند و برخی از آن‌ها می‌توانند با اتمام دانشگاه شاغل شوند و برخی دیگر از این مهم بازمی‌مانند؛ از آنجا که بیکاری اثرات زیان‌باری بر سلامت روان افراد دارد، این پژوهش با هدف مقایسة امیدواری در عرصه‌های خاص و معنای زندگی فارغ التحصیلان دانشگاهی شاغل و بیکار انجام شد. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعة آماری این پژوهش را فارغ التحصیلان مقطع ارشد دانشگاه سیستان و بلوچستان تشکیل می‌دادند که از میان آن‌ها 120 نفر (32 مرد و 88 زن) با روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند و به پرسش‌نامه‌های امیدواری حوزه‌های خاص (DSHS) سیمپسون (1999) و معنا در زندگی (MLQ) استگر (2010) پاسخ دادند. داده‌های حاصل از جمع‌آوری این پرسش‌نامه‌ها با شاخص‌های آمار توصیفی و آزمون‌های تحلیل واریانس تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته‌ها: یافته‌های حاصل از تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نشان داد که امیدواری در عرصه‌های خاص و معنای زندگی میان فارغ التحصیلان دانشگاهی شاغل و بیکار تفاوت معناداری دارد (0/001>P). بحث و نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از یافته‌ها نشان‌داد که امیدواری در عرصه‌های خاص و معنای زندگی میان فارغ التحصیلان دانشگاهی شاغل بیش از فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار است؛ باتوجه به پیامدهای منفی اجتماعی و روان‌شناختی، مسئولان و برنامه‌ریزان بایستی اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند تا از آسیب‌های اجتماعی حاصل از بیکاری جلوگیری شود و فارغ التحصیلان دانشگاهی بتوانند معنای زندگی خود را جست‌وجو کرده و امیدواری خود را در عرصه‌های مختلف شغلی، تحصیلی، خانوادگی بهبود بخشند.
کلمات کلیدی : امیدواری در عرصه‌های خاص، معنای زندگی، اشتغال، دانشجویان


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : هیجان، انگیزش و رفتار
محل انتشار : اولین کنگره ملی مطالعات علوم اعصاب و روان‌شناسی
آدرس وب سایت کنفرانس : cnps.ir
ارسال کننده : زکیه بیرجندی فخرابادی
کد IOI مقاله : XEEG-HGBGF
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XEEG-HGBGF

مقالات مشابه
  1. (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
  2. علل بروز تخلفات مهندسی ساختمان در شهر ایلام
  3. بررسی عوامل موثر بر حاشیه نشینی در شهر ارومیه
  4. گردشگری پایدار دراستان ایلام و ارتباط آن با معماری
  5. بررسی و ارزیابی برنامه راهبردی و اجرایی توسعه صنعت اقتصادی و گردشگری در (شهرستان ساری)
  6. بررسی تاثیر پارک های علم و فناوری با نگاهی به جامعه
  7. بررسي الگوي رفتاری در محيط مدارس مدرن ( نمونه ي موردی: دبيرستان جهان علوم استان اردبیل )
  8. ضرورت بهره گیری از سیستم مدل سازی اطلاعات ساختمان( BIM ) در آموزش معماری ایران .
  9. مرکز ایرانگردی و جهانگردی
  10. برنامه‌ریزی توسعه پايدار شهرهای جدید و تأثیر آن بر شهر مادر نمونه موردی (شهر جدید پرند)
  11. توسعه مدل مطلوبیت مدهای حمل‌ونقلی مربوط به هدف‌ سفرهای مختلف
  12. مدرسه امن دخترانه مورد بررسی: (دوره متوسطه خاص دختران)
  13. ارزیابی میزان پایداری هنرستان¬های نوساخت بر اساس روش¬های اجرایی و مصالح به کار رفته در ساختمان
  14. ساماندهی و تقویت قابلیتهای گردشگری روستای نوره با تاکید بر اکوتوریسم روستایی
  15. طراحی هتل بیمارستان با رویکرد توریسم درمانی در شهر زاهدان
سایر مقالات محل انتشار
  1. تاثیر آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی بر کنترل تحصیلی آگاهانه دانش آموزان
  2. اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر کاهش تعارض زناشویی و افزایش صمیمیت جنسی در میان زوجین آسیب دیده از روابط فرا زناشویی در دوران کرونا.
  3. نورو سایکولوژی پارکینسون
  4. بررسی نقش اضطراب کرونا و استرس ادراک شده براساس تحمل ابهام و بهزیستی روان شناختی بهبود یافتگان کووید 19
  5. مقایسه کیفیت زندگی، ذهن آگاهی و حمایت اجتماعی در کودکان با و بدون ابتلاء به صرع
  6. نقش انعطاف پذیری شناختی و سبک های دلبستگی در پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان
  7. مقایسه بین همبودی نقایص شناختی معتادان در جستجوی درمان و معتادان ‏غیردرمانخواه
  8. بررسی میزان فراوانی خود جرحی در دانشجویان دارای نشانه‌های اختلال خشم متناوب
  9. مروری بر توجه بصری در اختلال طیف اتیسم
  10. بررسی کارکرد توجه پایدار و حافظه کاری نوجوانان بهبود یافته کووید19 حاد و عادی
  11. بررسی اثربخشی روش درمانی شناختی و رفتاری بر بهبود مهارت های گفتاری و شناختی در کودکان اتیستیک
  12. نقش حساسیت اضطرابی و دشواری در تنظیم هیجان با وسواس فکری- عملی در دوران همه‌گیری کووید-۱۹
  13. استفاده ی همزمان از داروی کلونیدین و هالوپریدول میتواند باعث کاهش قابل توجه پرخاشگری بیماران اسکیزوفرنی شود.
  14. نقش پیشرفت علوم اعصاب شناختی در درمان اختلالات خلقی
  15. مقایسه عملکردهای توجهی در دانش آموزان دختر و پسر