جستجو
مقایسة امیدواری در عرصههای خاص و معنای زندگی فارغ التحصیلان دانشگاهی شاغل و بیکار
زکیه بیرجندی فخرابادی1
چکیده :
زمینه و هدف: اشتغال یکی از مهمترین دغدغههای دانشجویانی است که از دانشگاه فارغ التحصیل میشوند و برخی از آنها میتوانند با اتمام دانشگاه شاغل شوند و برخی دیگر از این مهم بازمیمانند؛ از آنجا که بیکاری اثرات زیانباری بر سلامت روان افراد دارد، این پژوهش با هدف مقایسة امیدواری در عرصههای خاص و معنای زندگی فارغ التحصیلان دانشگاهی شاغل و بیکار انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعة آماری این پژوهش را فارغ التحصیلان مقطع ارشد دانشگاه سیستان و بلوچستان تشکیل میدادند که از میان آنها 120 نفر (32 مرد و 88 زن) با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و به پرسشنامههای امیدواری حوزههای خاص (DSHS) سیمپسون (1999) و معنا در زندگی (MLQ) استگر (2010) پاسخ دادند. دادههای حاصل از جمعآوری این پرسشنامهها با شاخصهای آمار توصیفی و آزمونهای تحلیل واریانس تجزیهوتحلیل شدند.
یافتهها: یافتههای حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که امیدواری در عرصههای خاص و معنای زندگی میان فارغ التحصیلان دانشگاهی شاغل و بیکار تفاوت معناداری دارد (0/001>P).
بحث و نتیجهگیری: نتایج حاصل از یافتهها نشانداد که امیدواری در عرصههای خاص و معنای زندگی میان فارغ التحصیلان دانشگاهی شاغل بیش از فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار است؛ باتوجه به پیامدهای منفی اجتماعی و روانشناختی، مسئولان و برنامهریزان بایستی اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند تا از آسیبهای اجتماعی حاصل از بیکاری جلوگیری شود و فارغ التحصیلان دانشگاهی بتوانند معنای زندگی خود را جستوجو کرده و امیدواری خود را در عرصههای مختلف شغلی، تحصیلی، خانوادگی بهبود بخشند.
کلمات کلیدی : امیدواری در عرصههای خاص، معنای زندگی، اشتغال، دانشجویان
زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : هیجان، انگیزش و رفتار
محل انتشار : اولین کنگره ملی مطالعات علوم اعصاب و روانشناسی
آدرس وب سایت کنفرانس : cnps.ir
ارسال کننده : زکیه بیرجندی فخرابادی
کد IOI مقاله : XEEG-HGBGF
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XEEG-HGBGF
مقالات مشابه
- (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
- علل بروز تخلفات مهندسی ساختمان در شهر ایلام
- بررسی عوامل موثر بر حاشیه نشینی در شهر ارومیه
- گردشگری پایدار دراستان ایلام و ارتباط آن با معماری
- بررسی و ارزیابی برنامه راهبردی و اجرایی توسعه صنعت اقتصادی و گردشگری در (شهرستان ساری)
- بررسی تاثیر پارک های علم و فناوری با نگاهی به جامعه
- بررسي الگوي رفتاری در محيط مدارس مدرن ( نمونه ي موردی: دبيرستان جهان علوم استان اردبیل )
- ضرورت بهره گیری از سیستم مدل سازی اطلاعات ساختمان( BIM ) در آموزش معماری ایران .
- مرکز ایرانگردی و جهانگردی
- برنامهریزی توسعه پايدار شهرهای جدید و تأثیر آن بر شهر مادر نمونه موردی (شهر جدید پرند)
- توسعه مدل مطلوبیت مدهای حملونقلی مربوط به هدف سفرهای مختلف
- مدرسه امن دخترانه مورد بررسی: (دوره متوسطه خاص دختران)
- ارزیابی میزان پایداری هنرستان¬های نوساخت بر اساس روش¬های اجرایی و مصالح به کار رفته در ساختمان
- ساماندهی و تقویت قابلیتهای گردشگری روستای نوره با تاکید بر اکوتوریسم روستایی
- طراحی هتل بیمارستان با رویکرد توریسم درمانی در شهر زاهدان
سایر مقالات ارائه دهنده
سایر مقالات محل انتشار
- تاثیر آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی بر کنترل تحصیلی آگاهانه دانش آموزان
- اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر کاهش تعارض زناشویی و افزایش صمیمیت جنسی در میان زوجین آسیب دیده از روابط فرا زناشویی در دوران کرونا.
- نورو سایکولوژی پارکینسون
- بررسی نقش اضطراب کرونا و استرس ادراک شده براساس تحمل ابهام و بهزیستی روان شناختی بهبود یافتگان کووید 19
- مقایسه کیفیت زندگی، ذهن آگاهی و حمایت اجتماعی در کودکان با و بدون ابتلاء به صرع
- نقش انعطاف پذیری شناختی و سبک های دلبستگی در پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان
- مقایسه بین همبودی نقایص شناختی معتادان در جستجوی درمان و معتادان غیردرمانخواه
- بررسی میزان فراوانی خود جرحی در دانشجویان دارای نشانههای اختلال خشم متناوب
- مروری بر توجه بصری در اختلال طیف اتیسم
- بررسی کارکرد توجه پایدار و حافظه کاری نوجوانان بهبود یافته کووید19 حاد و عادی
- بررسی اثربخشی روش درمانی شناختی و رفتاری بر بهبود مهارت های گفتاری و شناختی در کودکان اتیستیک
- نقش حساسیت اضطرابی و دشواری در تنظیم هیجان با وسواس فکری- عملی در دوران همهگیری کووید-۱۹
- استفاده ی همزمان از داروی کلونیدین و هالوپریدول میتواند باعث کاهش قابل توجه پرخاشگری بیماران اسکیزوفرنی شود.
- نقش پیشرفت علوم اعصاب شناختی در درمان اختلالات خلقی
- مقایسه عملکردهای توجهی در دانش آموزان دختر و پسر