آسیب های روانشناسی در خواهران و برادران کودکان مبتلا به اتیسم

مریم ابراهیم پوررودپشتی1 لیلا قنبری افرا2 مجدثه ابراهیم پوررودپشتی3 منیره قنبری افرا4

چکیده :
چکیده مسئله: اختلال اتیسم اختلال عصبی است که با معیار کلی نقص در ارتباطات اجتماعی و تعاملات اجتماعی و نیز الگوهای رفتاری، علایق یا فعالیتهای محدود شده و تکراری کودکان مشخص میشود. امروزه، با شیوع روزافزون طیف اتیسم تا 6/0 درصد در جهان مواجه هستیم که میتواند چالشهای زیادی را در برای سازمان جهانی بهداشت ایجادکند. شیوع اتیسم در ایران ۲/۹۵ در ۱۰ هزار کودک گزارش شده است. زندگی بافرد دارای نیازهای ویژه ممکن است آثار روانی متعددوبلندمدتی بر خواهران و برادران برجای بگذارد. اهداف: این مطالعه مروری باهدف بررسی آسیب های روانشناسی در خواهران و برادران کودکان مبتلا به اتیسم انجام شد. روش پژوهش : مطالعه حاضر به صورت مرور سیستماتیک انجام شد. مقالات به دو زبان انگلیسی و فارسی در پایگاه‌های ,Scopus ScienceDirect, PubMed, Scholarجست‌و‌جو شدند.در راستای جست‌و‌جوی مقالات از کلید واژه‌های اتیسم،کودک،خواهر،برادر، اختلالات روانشناسی، Autism, child, sibling, psychological disorder استفاده شد.بازه زمانی مطالعات 2015-2023 بود. ابتدا 295 مقاله یافت شد. بعد از خروج مطالعات نامرتبط نهایتا 30 مطالعه مورد بررسی قرارگرفت. يافته‌‌ها: بررسی مطالعات مختلف نشان داد بزرگ شدن و زندگی کردن با کودک دارای اتیسم با توجه به ویژگیهای فردی،خانوادگی،اجتماعی خواهر یا برادر اثرات مثبت و منفی متفاوتی را موجب میشود. از مهم ترین آسیبهای روانشناسی ذکر شده در مطالعات میتوان به افسردگی، اضطراب، پرخاشگری، رفتارهای واپسگری، احساس دسترسی کمتر به والدین ، احساس توجه کمتر از والدین، احساس پنهانکاری نسبت به دوستان، احساس فاصله گرفتن از دوستان را اشاره کرد. نتایج: با وجوداینکه مطالعات نشان میدهند خواهران و برادران کودکان مبتلا به اتیسم سازگاری و مسئولیت پذیری بیشتری نسبت به همسالان دارند اما ایشان شرایط ویژه که آسیبهای روانشناسی را به دنبال دارند، تجربه میکنند. با توجه به وجود آسیب های روانشناسی مختلف در ایشان نیازمندی به برنامه ریزی در راستای آموزش والدین برای برقراری ارتباط موثر مشهود است. همچنین معاینات دوره ای در راستای شناسایی مشکلات روانشناسی موردنیازاست. واژگان كليدي: اتیسم، کودک، خواهر و برادر، اختلالات روانشناسی
کلمات کلیدی : اتیسم، کودک، خواهر و برادر، اختلالات روانشناسی


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : روانشناسی و کودکان طیف اوتیسم
محل انتشار : دومین همایش بین المللی روانشناسی کودکان استثنایی
آدرس وب سایت کنفرانس : peecuma.ir
ارسال کننده : مریم ابراهیم پوررودپشتی
کد IOI مقاله : XEFF-HKDKH
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XEFF-HKDKH

مقالات مشابه
  1. بررسی تأثیر حالات نفسانی کاربر بر انتخاب رنگ در فضای داخلی مسکونی
  2. (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
  3. دهکده آرامش بانوان مناطق شمال ایران بارویکردروانشناسی محیط
  4. بررسی عوامل موثر بر ایجاد حس دلبستگی در کودکان بی¬سرپرست نسبت به محل سکونتشان
  5. بررسی و تحلیل برنامه های شهر دوستدار کودک با استفاده از مدل swot (نمونه مورد مطالعه:منطقه 6 تهران)
  6. پایداری در فضاهای سبز شهری؛ با تاکید بر اقشار آسیب پذیر اجتماع
  7. اصول طراحی محوطه مهدکودک براساس ارتقاء خلاقیت کودکان
  8. اثر روانشناسی محیطی بر کودکان(خانه،شهر،طبیعت)
  9. بررسی عوامل افزایش حس تعلق به مکان در مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست
  10. بررسی عوامل موثر بر ارتقای کیفیت محیطی شهر کتاب تهران- ایران
  11. روانشناسی محیطی و بررسی تاثیر بازی بر آموزش و یادگیری کودکان
  12. بررسی بیماری اتیسم در فرهنگ ،جامعه شناسی و روانشناسی شهری و ارتباط آن با طراحی معماری
  13. طراحی فضای بازی با توجه به مبانی بازی کودکان
  14. A comprehensive meta-analysis of effectiveness of therapeutic interventions to improve the symptoms of autism in Iran (2005-2013)
  15. بررسی تطبیقی قوانین طلاق در نظام حقوقی کشورهای ایران،سوئد ومالزی
سایر مقالات محل انتشار
  1. اثربخشی آموزش مهارت‌های فراشناختی بر عملکرد و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر
  2. رابطه حافطه کاری کودکان مبتلا به اختلال یادگیری با اختلال خواندن
  3. پیش بینی مهارت های ارتباطی در اختلال طیف اتیسم بر اساس سبک های دلبستگی: نقش میانجی خودکارامدی
  4. بررسی ارتباط بین ادراک نوجوان از ناسازگاری والدین و پرخاشگری در دانش‌آموزان دوره اول متوسطه شهر مشهد
  5. تجربه زیستۀ نوجوانان کم توان ذهنی خفیف در روابط عاطفی: مطالعه پدیدارشناسی
  6. مداخلات مبتنی بر بازی درمانی بر حافظه کودکان کم توان ذهنی: مرور نظام مند
  7. چگونه توانستیم اضطراب و استرس حضوری شدن دانش آموزان را پس از کرونا کاهش دهیم؟
  8. راهبرد های روان شناختی خانواده محور بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان کم توان ذهنی: مرور نظام مند
  9. تاثیر بازی درمانی والد محور بر عزت نفس کودکان دارای اختلال یادگیری
  10. فرزند‌‌پروري بالنده: اهداف، ويژگي، اصول و کاربرد آن براي خانواده‌هاي داراي فرزند کم‌شنوا
  11. چگونه توانستم اضطراب شدید دانش آموزم محمد حسین را کاهش دهم؟
  12. بررسی مروری مقایسه نظریه ذهن كودكان دارای اختلال طیف اتیسم، کودکان کم توان ذهنی و کودکان عادی
  13. مداخلات روانشناختی به والدین دارای فرزند مبتلا به اختلال طیف اتیسم: مرور سیستماتیک
  14. مسائل و مشکلات آموزشی دانش آموزان دیرآموز در کلاس های مدارس عادی
  15. مقایسه فرسودگی تحصیلی و تاب‌آوری تحصیلی در بین دانش آموزان تیزهوش ساکن خوابگاه و غیرخوابگاه