اندازه‌گيري و تحليل وضعيت يادگيري سازماني در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالي با استفاده از الگوي DLOQ؛ (مورد مطالعه: یکی از دانشگاه های مرجع غیرانتفاعی کشور)

يوسف درفش کاويان1 مهدي کلانتري2

چکیده :
سازمان يادگيرنده، سازماني است که براي بهبود مداوم، يادگيري مداوم را همراه با ظرفيت تغيير و تحول در دستور کار دارد. در اين سازمان افراد داراي آرمان مشترک بوده و با بررسي و تفسير محيط اطراف، اقدام به خلق دانش جديد کرده و از آن به‌منظور توليد محصولات و خدمات نوآورانه‌اي که برآوردکننده نيازهاي مشتري است، اقدام مي‌کنند. دانشگاه يادگيرنده در قامت يک سازمان قادر به شناسايي و پاسخ به محيط دروني و بيروني(ارتباطات بين آن‌ها) از طريق توليد، انتشار و کاربرد اطلاعات و دانش خواهد بود. تحقق دانشگاه يادگيرنده مستلزم ايجاد محيطي بهينه براي دانشجويان، اعضاي هيأت‌علمي و کارکنان، با تمرکز بر ايجاد نوآوري و توسعه تکينک‌ها، شايستگي‌ها و دانش است. هدف از اين پژوهش اندازه‌گيري از وضعيت يادگيري سازماني در يکي از دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي مرجع کشور است که در آن رويکردي ترکيبي از الگوي واتکينز و مارسيک را به واسطه ابزار DLOQ به‌کار برده‌ايم. اعتقاد ما بر اين است که برآيند حاصل از هفت مؤلفه اين الگو، دستيابي به سازماني يادگيرنده و چه‌بسا دانشگاهي يادگيرنده باشد. روش مورد استفاده ما پيمايشي از نوع توصيفي است که سطح يادگيري سازماني را در دو وضعيت موجود و مطلوب اندازه‌گيري خواهد کرد. نمونه‌ آماري طبق جدول مورگان، 113 نفر از جامعه 165 نفري کارکنان عضو و غير‌عضو هيأت‌علمي دانشگاه مي‌باشند. نتايج نشان داد که اين دانشگاه با درجات متفاوتي، در سطح پايين‌تر از متوسط ميانگين نظرات، يادگيرنده است.
کلمات کلیدی : يادگيري سازماني، دانشگاه يادگيرنده، الگوي DLOQ.


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : مدیریت کیفیت ، بهره وری و تعالی سازمانی
محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری
آدرس وب سایت کنفرانس : 2meaconf.com
ارسال کننده : یوسف درفش کاویان
کد IOI مقاله : XYBC-ZKAFZ
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XYBC-ZKAFZ

مقالات مشابه
  1. بام سبز ، معماری پایداری ، و مصالح سبز وکاربرد آن در جهت کاهش مصرف انرژی
  2. Analysis And Design Of Active CMOS Mixer With Low IM2 & IM3
  3. تحلیل بافت های فرسوده شهری در راستای احیا و پیشگیری از فرسودگی (مطالعه موردی: محله درب نو گرگان)
  4. یهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان(پنجره دوحداره)
  5. بررسی تأثیر حالات نفسانی کاربر بر انتخاب رنگ در فضای داخلی مسکونی
  6. بررسی عناصر کالبدی در باغ های تخت ایران ؛ مطالعه موردی باغ تخت قصر قجر و باغ شازده ماهان کرمان
  7. ارزیابی آسایش حرارتی اقلیمی براساس شاخص های ماهانی و اوانز و زیست اقلیمی جهت دستیابی به معماری پایدار نمونه مورد مطالعه : شهر همدان
  8. معماري همساز با اقلیم با تاکید بر مجتمع هاي مسکونی
  9. (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
  10. نگاهی به معماری بومی در اقلیم گرم و مرطوب (سواحل جنوبی ایران)
  11. تحلیل و ارزیابی شاخص های پویایی در فضاهای شهری
  12. سیستم ساختمانی ترونکو، روشی نوین در معماری پایدار
  13. A Study on Sediment Settling Pattern in the Reservoir of Shahid Rajaie Dam by Using Observed Data & Empirical Methods
  14. علل بروز تخلفات مهندسی ساختمان در شهر ایلام
  15. Investigation of the Seismic Behavior of the Coupled Shear Walls
سایر مقالات محل انتشار
  1. "چارچوب حسابرسی پیش‌بینی شده" بر اساس الگوي آينده پژوهشي
  2. بررسی رابطه بین مدیریت جریان‌های نقدی و عملکرد مالی شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران
  3. تاثیر اجزای صورت جریان وجوه نقد چهاربخشی بر کارایی مدیریت
  4. بررسی تأثیر یگانگی برند بر تمایل به پرداخت اضافه قیمت در برندهای گوشی تلفن همراه
  5. نقش بي بديل ورزش و تربیت بدنی در توانمندسازي كاركنان
  6. نقش بهبود مستمر خلاقیت و نوآوری سازمان در هزاره سوم
  7. تأثیر عوامل محیطی بر عملکرد با بهره¬گیری از استراتژیک¬گرایی و قابلیت¬های بازاریابی در صنعت بانکداری
  8. وقف ، دیدگاهها و راهکارهای ارتقا
  9. شرایط ماهوی ثبت اختراع در نظام حقوقی ایران
  10. مدیریت دانش، رویکردی نوظهور در مدیریت
  11. مدیریت پرتفولیو در بورس تهران با استفاده از خوشه بندی پیش گویانه
  12. بررسی تأثیر هوش هیجانی در انتخاب برند از دید مشتری
  13. تعیین مدل بهینه پیش بینی جریان وجوه نقد آتی با استفاده از الگوریتم ترکیبی بهینه سازی ذرات -شبکه عصبی
  14. بررسی نقش اعتماد سازمانی در بهبود عملکرد و رضایت شغلی کارکنان در شرکت فولاد هرمزگان
  15. بررسی نقش میانجی گرایانه MKIS در رابطه GIS و فرایند تصمیم گیری آمیخته بازاریابی