بررسی نقش ذهن آگاهی در سازگاری زناشویی والدین کودکان دارای اختلال یادگیری

تکتم سادات جعفر طباطبایی1 زهرا قبادی مهر2

چکیده :
توجه به مشکلات مرتبط بازندگی زناشویی والدین دارای فرزند با اختلال یادگیری ضروری است، لذا مطالعه حاضر باهدف بررسی نقش ذهن آگاهی در سازگاری زناشویی والدین کودکان دارای اختلال یادگیری انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی مادران دارای دانش‌آموز با اختلال یادگیری خاص شهر ناحیه یک کرج در سال تحصیلی 1402-1401 بودند؛ که 100 نفر از جامعه هدف به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند، ابزار جمع‌آوری اطلاعات پژوهش شامل پرسش‌نامه‌های ذهن آگاهی براون و رایان (2003) و سازگاری زناشویی باسبی و همکاران (1995) بود. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از میانگین، انحراف معیار و آزمون رگرسیون خطی چندگانه با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 25 استفاده شد. نتایج نشان داد بین ذهن آگاهی با سازگاری زناشویی والدین دارای فرزند با اختلال یادگیری رابطه مستقیمی وجود دارد و همچنین ذهن آگاهی توانایی پیش‌بینی سازگاری زناشویی را داشت (01/0>p). بر اساس اهمیت ذهن آگاهی با سازگاری زناشویی، باید نسبت به اهمیت ذهن آگاهی و چگونگی شکل‌گیری و تقویت آن اطلاع‌رسانی شده و سعی شود که خودشناسی و مدیریت خود و تکیه‌بر توانمندی‌های فردی در بهبود روابط از سوی زوجین موردتوجه قرار گیرد.
کلمات کلیدی : ذهن آگاهی، سازگاری زناشویی، اختلال یادگیری.


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : روانشناسی و کودکان با ناتوانی یادگیری خاص
محل انتشار : دومین همایش بین المللی روانشناسی کودکان استثنایی
آدرس وب سایت کنفرانس : peecuma.ir
ارسال کننده : زهرا قبادی مهر
کد IOI مقاله : XEFF-HHEED
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XEFF-HHEED

مقالات مشابه
  1. The Effect of Emotionally-Focused Therapy (EFT) on marital adjustment of discord couples
  2. بررسی میزان تاثیر درمان ذهن آگاهی بر بهبود کیفیت زندگی معتادان تحت درمان مراکز نگهدارنده متادون در شهرستان قزوین
  3. Effectiveness of cognitive-behavioral therapy and mindfulness-based cognitive therapy on reduction of distress of patients infected by breast cancer in Martyrs Hospital (AS), Isfahan, Iran
  4. The effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy (MBST) and mindfulness-based stress reduction (MBSR) in depression and anxiety symptoms in patients with Parkinson s Najaf Abad city
  5. ذهن و سرطان: اثربخشی مداخلات روانی/آموزشی در بهبود بهزیستی روانشناختی بیماران سرطانی20 تا 40 ساله
  6. Compare the effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy and treatment based on acceptance and commitment therapy on reducing anxiety and depression in women with post-traumatic stress disorder caused by the accident Najaf Abad city of Esfahan
  7. بازنمایی چالش‌های موجود در شناسایی و آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه: مطالعه‌ای به روش پدیدارشناسی
  8. The impact of mindfulness-based cognitive group therapy (MBCT) on reduction of couple burnout in women with multiple sclerosis (MS)
  9. The efficacy of multi-axial play therapy on Reducing stress in children with dyslexia
  10. رابطه مهارتهای ذهن آگاهی با رضایت شغلی معلمان مدارس ابتدایی شهرستان یزد
  11. اثربخشی آموزش رابطه والد-فرزندی بر خودکارآمدی و عزت نفس دانش‌آموزان دختر داری اختلال یادگیری
  12. اثربخشی شناخت درمانی گروهی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش باورهای ناکارآمد بیماران پیوند کلیوی
  13. اثربخشی شناخت درمانی گروهی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش اضطراب بیماران پیوند کلیوی
  14. اثربخشی شناخت درمانی گروهی مبتنی بر ذهن آگاهی بر تنظیم شناختی هیجان بیماران پیوند کلیوی
  15. مقایسه اثر بخشی درمان مبتنی بر حضور ذهن و درمان شناختی رفتاری بر کاهش کنترل فکر، آمیختگی فکر و عمل و افزایش انعطاف پذیری روانشناختی بیماران مبتلا به اختلال کندن پوست
سایر مقالات محل انتشار
  1. اثربخشی آموزش مهارت‌های فراشناختی بر عملکرد و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر
  2. رابطه حافطه کاری کودکان مبتلا به اختلال یادگیری با اختلال خواندن
  3. پیش بینی مهارت های ارتباطی در اختلال طیف اتیسم بر اساس سبک های دلبستگی: نقش میانجی خودکارامدی
  4. بررسی ارتباط بین ادراک نوجوان از ناسازگاری والدین و پرخاشگری در دانش‌آموزان دوره اول متوسطه شهر مشهد
  5. تجربه زیستۀ نوجوانان کم توان ذهنی خفیف در روابط عاطفی: مطالعه پدیدارشناسی
  6. مداخلات مبتنی بر بازی درمانی بر حافظه کودکان کم توان ذهنی: مرور نظام مند
  7. چگونه توانستیم اضطراب و استرس حضوری شدن دانش آموزان را پس از کرونا کاهش دهیم؟
  8. راهبرد های روان شناختی خانواده محور بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان کم توان ذهنی: مرور نظام مند
  9. تاثیر بازی درمانی والد محور بر عزت نفس کودکان دارای اختلال یادگیری
  10. فرزند‌‌پروري بالنده: اهداف، ويژگي، اصول و کاربرد آن براي خانواده‌هاي داراي فرزند کم‌شنوا
  11. چگونه توانستم اضطراب شدید دانش آموزم محمد حسین را کاهش دهم؟
  12. بررسی مروری مقایسه نظریه ذهن كودكان دارای اختلال طیف اتیسم، کودکان کم توان ذهنی و کودکان عادی
  13. مداخلات روانشناختی به والدین دارای فرزند مبتلا به اختلال طیف اتیسم: مرور سیستماتیک
  14. مسائل و مشکلات آموزشی دانش آموزان دیرآموز در کلاس های مدارس عادی
  15. مقایسه فرسودگی تحصیلی و تاب‌آوری تحصیلی در بین دانش آموزان تیزهوش ساکن خوابگاه و غیرخوابگاه